23948sdkhjf

Handlare reapressas

– Med ständiga reor skapas ett monster som kortsiktigt höjer butikens försäljning men som långsiktigt skapar en konsument som förväntar sig ständigt låga priser och urholkar branschens lönsamhet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Att sommarrean sänker lönsamheten i handeln konstateras i en ny rapport från Svensk Handel.

Kundernas förväntan att kunna handla på rea har ökat under de senaste tre åren. Tre av tio handlare säger att de idag säljer en större andel varor på rea än för tre år sedan.

I Svensk Handels handelsbarometer fortsätter framtidsindikatorn att sjunka, från -16 i juni till -21 i juli månad, vilket är årets lägsta notering. Anledningen till den dystra framtidstron är att branschen ser en sjunkande lönsamhet och planerar färre nyanställningar under de kommande tre månaderna.

Den svaga lönsamheten beror delvis på sommarrean som påverkar många handlares lönsamhet negativt. Hela 61 procent svarar att rean har en negativ effekt på butikens lönsamhet. Samtidigt säljs allt fler varor på rea.

Handeln väntar tuff höst

Förväntningarna på en ökad försäljning är fortsatt på en positiv nivå men även på detta område sjunker framtidstron sedan föregående månad.

– Samtliga indikatorer pekar nedåt för handeln samtidigt som arbetsgivaravgifterna höjs den 1 augusti. Det kommer att bli en tuff höst för den svenska ungdomsjobbskaparen nummer ett, detaljhandeln, säger Jonas Arnberg , på Svensk Handel.

Vant sig vid rea

I en intervju i Svenska dagbladet idag ger Jonas Arnberg en bakgrund till utvecklingen. I samband med lågkonjunkturen avtog svenskarnas shoppinglust och många butiker stod med överlager som de började rea ut, något som kunderna vande sig vid.

En annan viktig förklaring är nätet, idag går det mycket enkelt för konsumenten att jämföra priser.

– En svensk som kanske aldrig prutat tidigare, kanske går fram till kassan och vill ha ett lägre pris som man hittat någon annanstans i mobilen, säger Jonas Arnberg till tidningen.

Hårdare konkurrens utifrån

Digitaliseringen gör också att konkurrensen blir hårdare och internationell.

- Tidigare har handeln varit lokal men nu exploderar konsumenters handel från andra marknader. Av postens paket kommer ett av fem från utlandet, säger han till tidningens näringslivssidor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081