Byggmax våroffensiv
Byggtjänster, Finland och e-handel är fokus för Byggmaxkedjan som nu i vår ökade sitt rörelseresultat från 95 miljoner kronor till närmare 131 miljoner.
Den totala försäljningen ökade med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och tillväxten i jämförbara enheter var 10 procent. Den svagaste månaden under kvartalet var april. Försäljningen på hemsidan som ökade med 52 procent och försäljningen i butiker som har konverterats till nya konceptet 2.0 bidrog positivt.
Bra sälj i tre länder
Försäljningsutvecklingen är bra i alla tre länder, med den starkaste försäljningsökningen för jämförbara enheter i Finland och Norge.
Nu i vår har Byggmax öppnat fyra butiker, två i Sverige och två i Norge. Under andra kvartalet har också nio butiker konverterats till konceptet Byggmax 2.0. Byggmaxkedjan har nu 117 butiker totalt.
Att planera sitt bygge
Under våren har kedjan lanserat Byggplaneraren för rummet. Via Byggplaneraren kan kunden designa sitt rum genom att välja golv, färger, lister, se det färdiga resultatet i en bild automatiskt få en lista med rätt mängd produkter och byggtjänster. Under kvartalet lanserades även byggtjänster till fast pris under varumärket Proffsbyggt.
Och just byggtjänster, liksom expansionen i Finland och e-handel, lyfts fram som kedjans satsningsområden.
Nytt plocklager
Från den första januari nästa år flyttar Byggmax sitt plocklager till Växjö och en ny tredjepartslösning. Det nya lagret kommer att innebära bättre möjligheter till samlastning och en mer effektiv logistik.
Det nya lagret har även möjlighet att stödja Byggmax expansion med större utrymmen när det behövs.
Storökning i jämförbara butiker
Under perioden april-juni uppgick nettoomsättningen 1 294,6 (1 136,7) miljoner kronor.
I jämförbara butiker ökade nettoomsättningen med 10,3 (8,3) procent.
Rörelseresultatet landade på 130,8 (95,1) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 97,4 (71,4) miljoner kronor.
Under första halvåret ökade netttoomsättningen med nästan 15 procent, och slutade på 1 864,6 (1 623,7) miljoner kronor. Nettoomsättningen i jämförbara butiker ökade med 14,8 (8,1) procent.
Rörelseresultatet uppgick till 114,7 (75,1) miljoner kronor . Rörelseresultatet inklusive engångsposter för första halvåret 2014 uppgick till 83,9 miljoner kronor.
Resultat efter skatt under räkenskapsårets första halvår uppgick till 80,5 (50,6) miljoner kronor. Resultatet efter skatt inklusive engångsposter uppgick till 57,4 miljoner kronor.