23948sdkhjf

Sommarläsning: E-handelns hetaste trender

Nyligen avslutades Internet Retailer Conference & Exhibition (IRCE), världens största e-handelsmässa i Chicago. IRCEs fokus är den amerikanska marknaden men mässan är ändå en vägvisare och inspirationskälla för Sverige, såväl för handeln online som offline. PJ Utsi, kreativ chef och medgrundare Vaimo och några kollegor var där för att ta hem en rad insikter om e-handelns hetaste trender, vilket han berättar om i sommarkrönikan på Dagenshandel.se.
Det är naturligtvis mycket prat om mobilen och dess roll inom e-handeln. Dock är det tydligt att diskussionen nu har utvecklats från att haussa den mobila revolutionen till att istället handla om den mobila eran. Mobilen har blivit en helt naturlig del av mixen och det är någonting alla handlare förväntas hantera idag. Dock är mobila enheter, framför allt smartphones, fortfarande ett extremt snabbväxande segment inom e-handeln.

Mobilen som inkastare och shoppingstöd

En tydlig trend på mässan är att fokusera på mobilen som en stöttande kanal som ska fungera som en inkastare och därmed pusha kunden mot köp i andra kanaler. Mobilen, med sin minimala skärm, lämpar sig egentligen inte speciellt bra för att inspirera eller locka till köp men är ypperlig att ha som komplement och informationskälla i butiken.

För att testa på detta i verkligheten utforskade vi den amerikanska detaljhandeln under en dag. Utrustade med våra smartphones och en rad nedladdade appar testade vi deras mobila lösningar in real life. Det blev snabbt uppenbart hur långt framme många amerikanska handlare är jämfört med oss i Sverige.

Byggjätten Home Depot satsar stenhårt på mobilen. På grillavdelningen har varenda grill en streckkod som kunden uppmanas skanna via appen för att kunna läsa recensioner, titta på fler bilder och få förslag på tillbehör. I avdelningen för blomfrön kan man bläddra bland kundernas blomfoton och tips om hur man lyckas bäst med odlingen. Utan mobil och appen känner man sig faktiskt hjälplös. I appen finns också en 3D-karta som gör det enklare att hitta och skulle man behöva hjälp finns det live-chat att tillgå.

Home Depot, liksom andra kedjor vi besökte, har gett den mobila kanalen en annan uppgift, nämligen att hjälpa kunderna i butiken och därmed skapa en bra fysisk shopping-upplevelse. Approachen är väldigt framgångsrik och jag är övertygad om att den kommer vinna mark även här.

Internet of Things – mässans snackis

En annan stor snackis på mässan var Internet of Things (IoT). Den extremt snabbt växande skara uppkopplade prylar genererar en ofattbar mängd data om nästan allt vi gör och är en potentiell guldgruva för handlare och tillverkare. Att webbannonser redan utgår från allt vi gör på nätet är en sak som de flesta idag accepterar men med IoT kan reklam anpassas och erbjudanden baseras på vad vi gör bortom skärmarna.

Störst avtryck, på mig och många andra, gjorde James McQuivey analytiker på Forrester Research som tror att uppkopplade prylar i hemmet kommer blir navet i framtidens e-handel. Han pratade om e-handelns femte våg, dvs. att olika saker pratar med varandra och driver försäljning utan människan som mellanhand. Avancerade framtidsscenarion som han målade upp var en hallspegel med kamera som registrerar klädstil och storlek för att generera förslag, såsom en matchande kavaj eller ett par nya skor när kundens ser lite slitna ut.

Personligen tror jag inte att vi kommer att tillåta att maskinerna får sköta det här helt själva. Utvecklingen går dock väldigt fort, konsumenterna lär sig nya koncept och vänjer sig vid nya produkter och tjänster i raketfart. Exempelvis vill 8% av amerikanerna ha förarlösa bilar trots att de inte går att köpa och samma dag som Apple lanserade sin Apple Watch gjorde Forrester en undersökning som visade att 26% av de amerikanska konsumenterna tror att de kommer ha en på armen i framtiden. James McQuivey kallar fenomenet för “Hyperadoption”, konsumenterna är så snabba att plocka upp det nya att de ofta ligger långt före handlare och tillverkare.

Fokus på kund före kanal

En annan trend från IRCE är att många pratar om att man fokuserat för mycket på kanaler och nästan glömt bort kunden. Omnikanal är ju fortfarande ett av de viktigaste områdena för retail, men själva idén bakom är att se det från kundens perspektiv. Även om jag tycker att vi i branschen behöver bli bättre på mobilen så är detta det viktiga att inte se mobilen, datorn och butiken som isolerade kanaler. Samspelet dem emellan är minst lika viktigt som att de fungerar var för sig. Kunden är fortfarande viktigast och kanske behövs det en smart klocka eller en kamera i hallspegeln för att påminna branschen om det.



PJ Utsi, Kreativ chef och medgrundare Vaimo

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094