Accessoarer en utmaning för VRG
Försäljningen minskade under tredje kvartalet för Venue retail group, VRG, som har stängt 10 olönsamma butiker under perioden. Sko- och accessoarföretaget ser mest utmaningar inom accessoarer.
Antalet butiker uppgick till 140 jämfört med 150 butiker föregående år.
Resultat efter skatt uppgick till -31,8 miljoner kronor (-35,5).
VRG ser störst utmaningar inom sitt accessoarkoncept. Den norska marknaden är problemtyngd, men bolaget börjar se frukten av den förändrade kommunikationen. Det framgår av bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet.
"Störst utmaningar har vi inom vårt accessoarkoncept; det är här vi ser mest utvecklingspotential och det är inom detta koncept vi gör flest förändringar. När det handlar om ett så genomgripande förändringsarbete - med revitalisering och ompositionering av varumärket - måste man förstå att det blir tungt under en period. Att genomföra förändringarna när den norska marknaden är riktigt svag gör det inte lättare", skriver Venue retail groups avgående vd Christel Kinning .
Bolaget skriver att den ändrade marknadskommunikationen skapade mer trafik till de svenska butikerna under våren.
"De justeringar som hittills gjorts, i bland annat sortiment och kommunikation, bekräftar att vi är på rätt väg. Vi kommer att öka designgraden och stärka vårt eget varumärke Dondonna ytterligare, vilket väntas både driva försäljning och förbättra marginalerna", skriver vd:n vidare.
Vidare lyfts skokedjan Rizzo fram som ett glädjeämne. Försäljningen inom Rizzo steg till 54,5 miljoner kronor under det tredje kvartalet, från 50,8 miljoner under motsvarande period i fjol. För Norge redovisades en försäljning som sjönk till 58,6 miljoner kronor under perioden, från 63,4 under tredje kvartalet i fjol. Rörelseförlusten för Norge var 15,8 miljoner under kvartalet.