23948sdkhjf

Sakernas internet kräver nya momsregler

Nytänk. Dagens momsregler för digitala tjänster online är krångliga och hindrande, både för företag och konsumenter. I en värld där inte bara telefoner och datorer är uppkopplade mot nätet utan allt från kylskåp till kaffebryggare, bilar och hus går online blir internationellt enhetliga momsregler en allt mer brådskande nödvändighet. Det skriver Krister Andersson, chef på skatteavdelningen, Svenskt Näringsliv i en debattartikel på dagenshandel.se.
Sedan bestäms momssatsen för digitala tjänster online av privatkundens hemvist och inte av var säljaren finns. Denna förändring är monumental och påverkar inte bara telekombranschen utan alla sorters affärer. Digitala tjänster är inte bara något som
berör telekombolag utan även till exempel försäljning av filmer, böcker och ljudböcker online är att betrakta som en ”digital tjänst”. På sikt när allt fler produkter (till
exempel bilar, kylskåp, värmeelement) kommer att vara uppkopplade är detta något som berör alla handel. EUkommissionen hävdade nyligen att ”allt blir digitalt, från bilar till städer till service och maskiner. Den digitala ekonomin håller helt enkelt på att bli detsamma som ekonomin”.
Europeiska kommissionen marknadsför den digitala agendan som en nyckelspelare i sin tillväxtstrategi ”Europa 2020” för mer innovation och ökad tillväxt. Men det nya momssystemet bidrar inte till att uppnå detta mål. Exempelvis kan en konsument i Storbritannien köpa en digital tjänst från ett brittiskt företag momsfritt om det brittiska företaget omsätter mindre än 81 000 brittiska pund. Om samma konsument däremot väljer att köpa samma tjänst från ett företag i ett annat EU-land måste konsumenten betala brittisk moms för tjänsten. Däremot måste ett brittiskt företag lägga på moms för
tjänster som säljs till konsumenter andra EU-länder, då gäller ingen omsättningsgräns.

EU-kommissionen har skapat ett så kallat mini one stop shop system (Moss) för att hjälpa företag att hantera de olika momssystemen i EU-länderna. Men Moss löser
inte problemet. Det finns mer än 80 olika momssatser för småföretag att hantera. Den administrativa kostnaden blir mycket hög. Som konsekvens av detta kommer
sannolikt småföretag i EU att bara sälja till konsument i sina hemländer och till konsumenter utanför EU. De nya momsreglerna snedvrider konkurrensen på den inre
marknaden och förhindrar tillväxten.
Om den digitala agendan ska uppnå sina målsättningar måste momsreglerna ändras. Ett gemensamt fribelopp för moms för småföretag skulle kunna vara en bra start.

Krister Andersson, Chef skatteavdelningen, Svenskt Näringsliv

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062