Så sålde H&M i maj
"Starka säljsiffror" och "råstyrka" kommenterar affärspressen klädjättens senaste säljsiffror.
Försäljningen i maj har påverkats negativt av kalendereffekter om cirka tre procentenheter.
Andra kvartalet 2015, 1 mars till 31 maj, ökade försäljningen inklusive moms med 10 procent i lokala valutor. Kvartalets försäljning har påverkats negativt av kalendereffekter om cirka 2 procentenheter.
Omräknat till svenska kronor ökade försäljningen inklusive moms i andra kvartalet med 20 procent och uppgick till 53 233 (44 181) miljoner kronor.
Omsättningen exklusive moms uppgick till 45 867 (37 827) miljoner kronor, en ökning med 21 procent.
Den stora skillnaden mellan försäljningsökningen i lokala valutor och i svenska kronor beror på att den svenska kronan har försvagats gentemot de flesta av koncernens försäljningsvalutor.
"All anledning för Persson att slå frivolter efter de nya siffrorna" skriver till exempel Dagens industri nu på morgonen om H&M:s vd Karl-Johan Perssons förmodade reaktion.
Totalt antal butiker uppgick sista maj till 3 639 butiker jämfört med 3 285 vid samma tidpunkt föregående år.