23948sdkhjf

Ekoskyltat ökar betalningsviljan

Information på produkter, skyltar och hyllkanter är förstås bra. Men kund är också ganska duktiga på att välja bort sådana upplysningar som på något vis känns obekväma. Och nej, kunderna tycker inte att hälsomärkta varor smakar sämre än andra.
Det visar experiment kring konsumentbeteende som svenska forskare gjort inom ramen för ett projekt finansierat av Handels utvecklingsråd.

– Informationsundvikande är ett strategiskt beteende hos konsumenter, sa Jonas Nordström från Lunds universitet under en frukostpresentation om forskningsresultaten.

Exponeringen viktig för hälsoval

Han berättade om hur kunder i experiment valde att inte ta del av information om hur hälsosam produkten var. Konsumenter som valde bort information valde också i hög grad de onyttigare alternativen, trots att de förmodligen visste vad de gjorde – så kallad ”strategisk självignorans”.

– Eftersom konsumenterna i så pass hög grad undviker att ta del av information som skulle kunna vara nyttig för dem blir placering och exponering av varor ett viktigt verktyg om butiker vill vägleda kunderna till hälsosamma val, var hans slutsats.

Beredda betala mer för eko

Sven-Olov Daunfeldt, HUI research,berättade om olika typer av produktmärkningar på livsmedel och hur de påverkar konsumenter och deras beteende. Experiment visar att kunder inte är så priskänsliga som man kan tro när det gäller exempelvis ekologiska varor.

Kunderna var beredda att betala mer för ekologiska varor när de skyltades med tydliga hyllmärkningar.

Hälsomat smakar lika bra

Man undersökte också om konsumenterna upplevde att hälsomärkta produkter smakade sämre än konventionella varor. Men nej – smakupplevelsen påverkas inte av märkningen.

Sven-Olov Daunfeldt och Jonas Nordström betonade att det är viktigt att ta hänsyn till att smaken är mycket viktig för kundernas köp- och betalningsvilja.

– Det är en fördel att först kommunicera smak och sedan hälsa, exempelvis ”Smakrik och nyttig ost”, sa Jonas Nordström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063