Råkall maj blev dålig modemånad
En rad samverkande orsaker ligger bakom de usla siffrorna, enligt Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.
– Maj var lite av den perfekta stormen och då tänker jag inte bara på det blåsiga, regniga och kalla vädret som naturligtvis drog ner på köphumöret. Kalendereffekten var också stor på omkring fyra procent. Detta tillsammans med en stark jämförelsemånad (om plus 3-4 procent) gjorde att nedgången blev så stor, framhåller han.
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,2 procent jämfört med samma månad förra året.
Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 8,5 procent. Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder minskat med 1,4 procent. Skoförsäljningen har minskat med 1,9 procent.
Försäljningen av kläder som säljs via e-handel kan inte redovisas för maj månad.
Bättre väder krävs för att modehandeln ska få fart:
– Junis försäljningsutveckling är svårbedömd. Kalendereffekten är även denna månad negativ med bara två normalöppna lördagar mot tre förra året. Samtidigt finns det ett uppdämt behov av sommarkläder, om bara någon sätter fart på sommaren, avslutar Mikael Sandström.