23948sdkhjf

Handelns styrkebesked

En stark inledning på 2015 gör att HUI höjer sina prognoser för handeln. Om förväntningarna slår in blir det det bästa detaljhandelsåret på åtta år.
– Det ser ut som om 2015 kan bli året då försäljningen tar rejält fart i alla branscher. Man får gå tillbaka till år 2007 för att hitta tillväxttal över 4 procent, säger Lena Larsson , vd på HUI research.

Förutsättningarna för konsumtion är fortsatt starka, bland annat med goda reallöneökningar och ytterligare en räntesänkning under våren. Amorteringskraven har ställts på vänt.

Svenskarna har pengar att spendera, även om sparandet fortfarande är mycket högt. Och en hel del av pengarna har gått till detaljhandeln som överraskat positivt under årets fyra första månader.

Speciellt bra har det hittills i år gått för branscher som är kopplade till hemmet: möbler och hemelektronik. Prognoserna skrivs upp för alla branscher utom sportbranschen.

Också dagligvaruhandeln har haft en positiv vår, framför allt på grund av en högre prisökningstakt. Utvecklingen i volym har varit ungefär som tidigare. Mellan januari och april i år har priserna ökat med i snitt 2,1 procent per månad i dagligvaruhandeln, jämfört med 0,8 procent under 2014.

Därför tar nu HUI fram rödpennan och justerar sina tillväxtprognoser uppåt:

–Vi förutsåg inte prisutvecklingen i dagligvaruhandeln. Och inte att intresset var så starkt i sällanköpsvaruhandeln, hushållen har varit ännu mer optimistiska än vi trodde, säger HUI:s analytiker Elin Gabrielsson .

2016 då? Jo, HUI reserach tror att räntan, om än fortfarande historiskt låg, kommer att höjas gradvis. Man tror också på någon form av amorteringskrav och på agendan finns också aviserade skattehöjningar. Allt detta gör att konsumtionsutrymmet inte blir lika generöst nästa år.

– Därför skriver vi inte upp prognoserna för 2016, även om årets uppskrivning i realiteten innebär att även prognoserna för 2016 ser bättre ut, säger Elin Gabrielsson.

HUI researchs detaljhandelsprognos

2014 utfall 2015 uppdaterad (tidigare) 2016 uppdaterad (tidigare)

Detaljhandeln 3,4 (3,5) 4,0 (3,0) 3,5 (3,5)

Dagligvaruhandeln 2,2 (2,5) 3,0 (2,5) 3,0 (3,0)

Sällanköpsvaruhandeln 4,4 (4,0) 5,0 (3,5) 4,0 (4,0)

Läs också: Heminvesteringar drar handeln

Läs också: E-handeln på väg mot 50 miljarder

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072