23948sdkhjf

Anställa utan mångfald är bara enfaldigt!

Att anställa butikspersonal efter utseendet är inte bara mossigt utan diskriminering, skriver Mats Wallin i sin krönika på Dagenshandel.se, där han också ger en specifik kedja en rejäl känga.

Abercrombie & Fitch och Hollister I USA hade i sitt koncept att de anställda skulle vara en strömlinjeformad del av varumärket. Tur nog så blev det kollaps i våras. Deras strategi var att – förutom att vilja ha bara coola kunder – endast anställa snygga tjejer och killar (med sexpack). Killarna fick ju till och med gym-träna på arbetstid för att bibehålla sin sexpack, och visa upp den med bar överkropp. Man drabbades av minskad försäljning under ett antal år, och man sparkade till sist sin VD. För några veckor sedan berättade företaget att man helt övergivit sin gamla personalstrategi för att istället gå på mångfald, inga klädkoder eller ”snygghetskrav”, och inte heller längre krav på sexpack för killar.



Joe & the Juice är en kedja som finns i hela Norden, Frankrike, Tyskland, England, Schweiz, USA och i Asien. De expanderar snabbt i Sverige, populära till tusen! Vid första anblicken – perfekt! Svart inredning, dämpad belysning, tuff lounge-musik och trevliga killar som fixar till nyttiga juice-drinkar eller en dubbel espresso.


En kvinnlig affärsbekant, som reser mycket och som älskar Joe & the Juice-barerna och så ofta hon kan besöker kedjan, säger att hon aldrig sett en mörk kille jobba där. När jag kollar runt i Stockholm ser jag bara nordiska, coola killar som dom vore klippta ur en amerikansk collegefilm. När jag kollar bilder på Instagram och sociala medier ser jag att det i princip är så, med något enstaka undantag.


Det känns så otroligt utstuderat och omodernt att bara anställa unga, snygga coola killar som gärna flirtar med sina (tjej)kunder. Det är en viktig del av varumärket och servicekulturen, säger ledningen i Danmark.


I Danmark reagerar man mot att inga tjejer anställs men jag har inte läst någon reaktion på att nordiska killar prioriteras. Är det för att Danmark är ett land som gått från öppenhet och tolerans till uppskruvad hetsstämning inför allt främmande?



Joe & the Juice, ni är så rätt i ert koncept men helt fel när det gäller att så hårt blanda in en viss personaltyp i ert varumärke. Skippa den enfaldiga ”snygga-coola-kill” personalpolicyn. Objektifiering/idealisering av vissa typer av män gentemot kvinnor och andra män är inte bara mossigt, det är diskriminering. Risken för att ni ska drabbas av problem framöver på grund av er personalfilosofi är stor. Man tänker inte precis som Ikea som noggrant analyserar sitt kundomland och helt anställer människor som ska matcha områdets alla nationaliteter och språkbakgrund. Och ljusår från svenska Max-hamburgerkedjan som har en fantastisk mångfaldsstrategi som också inkluderar människor med funktionsnedsättning.


Mångfald bland personalen är mycket vackrare än bara ”snyggingar”, också mångdubbelt bättre för långsiktig lönsamhet för ett retail- och restaurangföretag!



Mats Wallin, retailkonsult Unlimited communication AB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109