23948sdkhjf

Outdoorkedjan som öppnar i MoS

500 kvadratmeter fyllda med outdoorprylar i ett plan. Nu är ytterligare en hyresgäst klar för Mall of Scandinavia.
När Solnas köptempel i höst slår upp portarna är Naturkompaniet en av de kedjor som finns på plats.

– Mall Of Scandinavia är en enorm satsning med 230 butiker och drygt 100 000 kvadratmeter handelsyta i ett intressant läge med bra upptagningsområde. Det kommer att bli ett landmärke inte bara för Stockholm utan för hela Skandinavien, säger Naturkompaniets vd Henrik Hoffman i en kommentar.

Närmsta granne till Naturkompaniets nya butik blir Skandinaviens första Disney store och en bit bort ligger Åhléns, Peak Performance, Filippa K och Rizzo.

Rekryteringsarbetet pågår för fullt och det handlar om fyra fasta anställningar.

Naturen in till köpcentrumet

Den nya butiken blir på 500 kvadratmeter i ett plan. Inredningsmässigt ska Naturkompaniet spinna vidare på vad man gjort på Täbybutiken: naturmaterial, ljud och levande belysning.

– Där har vi olika ljudzoner med fågelkvitter, där har vi en stort naturfoto vid rulltrappan som belyses så att det ser ut som att solen vandrar över himlen och molnen far fram, beskriver Henrik Hoffman några målande exempel.

I kontraktet med hyresvärden Unibail Rodamco ingår att Naturkompaniet måste göra sin åtta meter höga butiksfront till något alldeles extra.

- Här kommer vi att få lägga manken till. Men tanken är att vi ska ta naturen in till Mall of Scandinavia med björk, trä och sten.

Oförändrat antal butiker

Inräknat med den nya butiken kommer därmed antalet Naturkompanietbutiker att ligga kvar på 32 stycken vid årets utgång, eftersom citybutiken i Helsingborg stängdes i maj.

För exakt ett år sedan inledde Naturkompaniet en ambitiös utrullning av ett multikanalupplägg. Med början i två av Stockholmsbutikerna utrustades säljarena med surfplattor och kunderna fick möjlighet att handla på webben och hämta upp i butik.

Idag är alla kedjans butiker utom fyra anslutna till systemet.

– Speciellt uthämtningen i butik har tagits emot väldigt positivt, säger Henrik Hoffman.

Förra året ökade kedjan sin omsättning med fem procent och gick från 397,0 miljoner kronor i försäljning jämfört med 376, 2 miljoner 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078