Life öppnar i Danmark
Life öppnar i augusti sin första danska butik. Och steg för steg rullas hälsokedjans omnikanallösning ut över Norden.
– Den danska hälsofackhandeln liknar på många sätt den svenska men domineras väldigt mycket av fristående aktörer. Där hoppas vi fylla ett tomrum, säger Lars Fins, koncernchef på Life.
Kedjans mål för Danmark är att bli marknadsledare.
– Vi har redan sett en ökad efterfrågan från Danmark av våra produkter. Dels genom handeln på vår webbsida men också att allt fler danskar har besökt våra butiker i södra Sverige. Kunskapen om hälsokost är väldigt hög i Danmark och vi vet exempelvis att danskarna är bland de bästa i hela Europa på ekologisk mat, säger Lars Fins.
Franchise och egna butiker
Lifekedjan består av egenägda och franchisebutiker. I Sverige finns totalt 210 stycken.
– Vi har plats för fler butiker i Sverige, säger Lars Fins som i huvudsak är nöjd med fördelningen av de svenska butikerna där 95 är egenägda och 115 franchise.
Life, som i grunden är ett svenskt bolag med största marknaden på hemmaplan, valde att dra igång sin näthandeln just i Sverige. I höst får de svenska kunderna möjligheterna till click and collect, beställa på nätet och hämta upp i butik.
Också de danska och norska kunderna får möjlighet att hämta upp näthandlad vara i butik under nästa år.
Lanserar omnikanal i Norden
En utökad omnikanallösning lanserades förra året i Sverige och nu i våras i Norge. I januari nästa år är det dags i Finland.
– Vår omnikanallösning är en integrerad kommunikations- och försäljningskanal där vi bygger ihop all marknadskommunikation och försäljning - digitalt via e-shop, mobil och butiksnätet, förklarar Lars Fins.
LIFEFAKTA
Life har idag totalt 438 butiker i Sverige, Norge och Finland. 210 av dessa är svenska.
Antalet butiker i Norden fördelar sig på egenägda (totalt 160) och franchise ca 280.
Life Europe, moderbolaget, omsatte förre året 1,4 miljarder svenska kronor exklusive moms. Totalt, inklusive franchise, sålde kedjan för 2,2 miljarder svenska kronor exklusive moms.