23948sdkhjf

Hon satsar på mer eget

Modebolaget Odd Molly breddar sig. Med ett vidare sortiment, fler kollektionssläpp och nya säljkanaler vill ledningen elda på tillväxten.
Sedan i vintras finns Odd Molly som hemtextil: lakan, handdukar och kuddar.

– Vi jobbar redan med många livsstilsbutiker som kombinerar mode och heminredning, säger vd Anna Attemark .

Men beslutet att lansera sälja hemkollektionen via Ellos är ändå det som givit verkligt avtryck i säljstatistiken.

– En så stor kanal gör verkligen skillnad. Och Ellos arbetar nu med en uppgradering, så vi ville testa dem, säger Anna Attemark.

Resultatet blir att också utvalda Odd Molly-plagg smugits in hos Ellos nu i vår, med en planerad större lansering under hösten.

"Mer kommersiellt utbud"

Andra kollektionsbaserade åtgärder för att driva försäljning handlar om att bredda utbudet över många varuslag.

– För Odd Molly var det viktigt att bli riktigt bra på blus och jersey för att få en mer kommersiellt produktutbud och en bättre prisbild , säger Anna Attemark och fortsätter:

– Idag, till skillnad mot tidigare, finns till exempel relativt okomplicerade t-shirts inom ramen för Odd Molly. Samtidigt jobbar vi på att bli bättre på och öka vårt utbud av byxor och jackor, säger Anna Attemark.

För bad och regn

De ursprungliga två kollektionerna per år har delats upp i åtta leveranser per år, alla med distinkt uttryck.

– Vi vill driva nyhetsvärde. Det ska synas att det händer saker i butiken, säger Anna Attemark.

Därför har man också lanserat flera mindre kollektioner: badplagg, helt nytt för märket, en liten regnkollektion och nu i vår en t-shirt-linje.

– Vi jobbar mycket med att skapa nyhetsvärde, säger Anna Attemark.

Fler egna säljare och butiker

Fler egna äljare och större andel egen retail, fysiska butiker och näthandel, och fler shop-in-shops är andra pusselbitar i den resa som ska ta Odd Molly från den berg- och dalbanetillvaro som märket beskrivit sedan starten.

Och det går åt rätt håll. Förra året ökade försäljningen med 30 procent och landade på 294 miljoner kronor. Resultatet övergick från röda siffror till svarta, från minus 24,1 miljoner kronor till plus 5,5 miljoner.

Första kvartalet visade samma trend med en stigande försäljning och förbättrat resultat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094