Hon söker nya miljoner
Ny ägare har givit nya tag i modebolaget Carin Wester. Inför förestående expansion är bolaget ute och letar nytt kapital. Fyra miljoner hoppas man kunna få in genom crowdfundning.
– Vi vill få med människor som älskar varumärket, våra befintliga och nya kunder, som är bra ambassadörer och vill göra denna resa med oss.
Kampanjen har lanserats idag och förväntas pågå i tre till fyra veckor.
Vd för Carin Westers ägare Global retail, Anton Granlund , förväntar sig en blandning av små, privata investerare och mindre bolag.
– Vi utesluter ingenting. Vill någon gå in med en större post, och kanske också tillföra kompetens i styrelsen, skulle vi kunna diskutera detta, säger han och fortsätter:
– Men tjusningen blir att hitta många, mindre men starka ambassadörer.
Ny ingång på kollektionen
Det var för ett år sedan som svenska Global retail gick in som nya ägare i modebolaget Carin Wester. Under året har de bådas säljorganisation samkörts, kostnaderna setts över och expansionsplanerna skissats upp. Även kollektionerna har setts över, eller som Anton Granlund beskriver det: ”tillsammans med Carin har vi balanserat varumärke, cred och marknad”.
Det tar över året att få fram en ny kollektion, och det är i den aktuella införsäljningen till återförsäljarna som nu resultatet syns:
– Försäljningen är upp med 200 procent jämfört med för ett år sedan, konstaterar Anton Granlund.
Egna butiker i planen
I planen för Carin Wester finns egna butiker. Den som kommit längst i planeringen är en Carin Westerbutik i Stockholm, förmodligen någonstans i innerstaden. Fler kan komma framöver.
Expansionen är målsatt till befintliga marknader, där Tyskland, Japan, Benelux och övriga skandinaviska länder är prioriterade. Idag är Sverige märkets största marknad, med Tyskland och Danmark på delad andra plats. Störst är tillväxten i Tyskland och i Japan.
På exportmarknaden säljer märket via agenter och distributörer och via egen e-handel.
– Vi har e-handelskunder på flera marknader där vi ännu inte finns representerade med återförsäljare, som till exempel USA, Frankrike och Polen, säger Anton Granlund.
Försäljningen av Carin Wester uppgick 2014 till 14,5 miljoner kronor. Planen är att försäljningen ska komma upp i 250 miljoner kronor inom tio år.
Pub var starten
Global retail arbetar idag med två andra varumärken, förutom Carin Wester: Mouli och G-star. Det var starten av bolagets första G-starbutik på varuhuset Pub i Stockholm som 2007 var upprinnelsen till hela bolaget. Idag driver bolaget 16 svenska butiker, liksom e-butiker för Carin Wester och Mouli samt en butik i Norge.
Företaget har utsetts till Gasellföretag av Dagens industri och prisats i Retail Awards.
Global retail omsatte förra året 135 miljoner kronor. 2013 (2012) var försäljningen 130,5 (114,9) miljoner kronor, med ett resultat efter finansnetto på 2,2 (2,5) miljoner kronor.