23948sdkhjf

EMV-varorna allt vanligare

Andelen egna märkesvaror växer till 34 procent år 2025. Det förutspår en ny rapport, som här ser nya möjligheter för svenska livsmedelsföretag.
EMV-produkter kommer fortsätta öka och stå för mer än en tredjedel av den svenska livsmedelsmarknaden om tio år, bedömer konsultbolaget Macklean i en rapport som kom i veckan. Rapporten har Livsmedelsföretagens perspektiv och beskriver emv-ökningen som en stor utmaning.

Men en utamning med möjligheter: trots att det sällan framställs så, kan EMV vara en viktig affärsmöjlighet för livsmedelsindustrin. När EMV fortsätter att ta marknadsandelar kan de producenter som antar utmaningen och anpassar sig till de delvis nya marknadsförutsättningarna ha mycket att vinna, anser rapportförfattaren Stephan Borgström .

Samtidigt konstaterar han att ”alltför få livsmedelsleverantörer hittills lyckats profitera på de möjligheter som EMV erbjuder.

Rapporten identifierar tre starka trender inom EMV:

Andelen EMV ökar från dagens 25 procent och väntas ligga på 34 procent år 2025
EMV växer snabbare i färskvarukategorierna
EMV fortsätter att differentieras genom fortsatt innovation och produktutveckling
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066