23948sdkhjf

Klädjätten lockar med semester

Svenska arbetsvillkor och hållbarhetsarbete, ska locka generation Y att ta jobb i de amerikanska H&M-butikerna.
H&Ms expansionsplaner och rekryteringskampanjer har i helgen dragit till sig medialt intresse, bland annat från svenska TT och från USA Today.

H&M växer rejält i USA. Förra året öppnade kedjan 62 nya butiker i landet. I år står över 60 på att-göra-listan. USA är H&M andra största marknad, efter Tyskland, och USA-försäljningen ökade med över en femtedel förra året. Den butik som nästa vecka öppnar på Herald Square i New York blir den kedjans största någonsin.

Svenska villkor lockar

Butikerna kräver så klart personal. Det handlar om tusentals som måste rekryteras och kampanjen är i full gång över hela USA med bland annat videor, affischer i butikerna och anslagstavlor.

USA Today berättar om att en att lockbete är svenska villkor för semester. Sajten visar bild på en stor affisch med texten "Fem veckors semester är möjlig". Modekedjan förespeglar också löner som för branschen i allmänhet betecknas som jämförelsevis "höga". Bättre sjukskrivningsvillkor än vanligt i Usa lyfts som en fördel i rekryteringskampanjen. Också kedjans hållbarhetsarbete används för att profilera sig inför kommande anställda.

Till Business insider säger Jennifer Ward , H&M.s amerikanska pr-chef:

– Vi behövde verkligen nå ut till millenniegenerationen.

I en intervju med Bloomberg lyfter H&M Nordamerikachef Daniel Kulle , som själv varit butikschef fram de goda interna avancemangsmöjligheterna i företaget:

– En tredjedel av de som jag jobbar med kommer från butikerna.

Trumfar över varandra

Bakgrunden är en ökad amerikansk efterfrågan på butikspersonal som överlag har tvingat aktörerna att bjuda över varandra med förbättrade arbetsvillkor, enligt USA Today.

I artikeln har man intervjuat Bill Thorne på retailorganisationen National retail federation, en internationell organisation med en bred flora av handelsföretag som medlemmar; dagligvaror, specialvaror, näthandlare med flera:

– Det ligger inte i handlarens intresse att erbjuda ett jobb där den nya anställde snabbt upptäcker att det finns en annan jobbmöjlighet i kvarteret intill, där hen kan tjäna mer, få fler förmåner och avancera snabbare. Därför har nu handlarna börjat berätta varför det är bra att jobba hos just dem och vilka möjligheter som företaget erbjuder sina anställda, säger han till nyhetssajten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064