23948sdkhjf

Minskad vinst för kalsongjätten

Minskad omsättning och minskat resultat, summerar modeföretag Björn Borg årets första tre månader. Samtidigt har resan mot att bli mer av ett sportmodeföretag kommit igång.
Första kvartalet gav minskningar både avseende omsättning och rörelseresultat. Omsättningen är ner 8 procent mot samma kvartal 2014. Men första kvartalet 2014 omfattar cirka 25 miljoner kronor i leveransförskjutningar från 2013, som tidigare rapporterats.

Rensat för dessa leveransförskjutningar och för positiva valutaeffekter under kvartalet syns en mindre ökning i omsättningen.

Gott läge på e-handelsfronten

Bolagets egna verksamhet i både England och Finland har levererat sämre än förväntat, medan den egna e-handeln fortsatt visar vad som ledningen beskriver som ”mycket god” tillväxt.

–Våra egna jämförbara butiker visar också bättre tillväxt än förväntat, lägger vd Henrik Bunge till.

6,2 miljoner kronor tappas i rörelseresultat. Bakgrunden till denna försämring är främst lägre intäkter jämfört med motsvarande kvartal förra året, som alltså hade extra intäkter från leveransförskjutningar, men också högre kostnader av en förstärkt organisation, förklarar vd .

Mer av sportmode

Bolaget håller på att bredda sig, för att bli mindre av ett renodlat underklädesföretag och mer av en sportmodeaktör.

– Vi har under kvartalet påbörjat vår förflyttning till sportmode, och jag är synnerligen nöjd med en väl genomförd varumärkesaktivering under första kvartalet, säger Henrik Bunge.

Björn Borg presenterade kollektionen med ett datorspel, ”First person lover”, som Dagens handel tidigare rapporterat om. Val av olika produkter ur vår kollektion gav spelkaraktären olika superkrafter att använda för att bekämpa ondskan i världen.

– Kampanjen levererade på samtliga av våra högt ställda nyckeltal, där höjdpunkten är att vi nu summerar till över 18 miljoner visningar av spelet, summerar Henrik Bunge.

Träffat nyckelpersoner i Norden

I kommentarerna skriver också Henrik Bunge några rader om sitt eget fokus under kvartalet. Få organisationen på plats och ta in ytterligare kompetens inom försäljning, produktutveckling, design och detaljhandel är något han lyfter fram.

– Dessutom har vi lagt mycket tid på att träffa nyckelpersoner från ett urval av de största mode- och sportkedjorna i Norden, kommenterar Henrik Bunge.

BJÖRN BORG JANUARI – MARS 2015

Koncernens nettoomsättning: 131,1 (142,8) miljoner kronor

Rörelseresultat: 12,8 (19,0) miljoner kronor

Varumärkesförsäljningen (beräknad total försäljning av Björn Borg-produkter i konsumentledet exklusive moms baserad på rapporterad grossistförsäljning.) ökade med 3 procent till 394 (382) miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062