Måttlig försäljningsökning i Ica
Icas försäljningssiffror för april som publicerades i dag visar att försäljningen i de svenska Icabutikerna uppgick till 8 961 miljoner kronor exklusive moms. Det är en ökning med 1,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Sett till jämförbara butiker stannade ökningen på 0,8 procent.
När man jämför hur de olika butikskoncepten gått visar Ica Maxi en ökning med 2,3 procent under april, och med 6 procent under perioden januari till april. Om man däremot tittar på ökningen i jämförbara butiker stannar januari - aprilsiffran på 3,7 procent, och aprilsiffran blir ett minus på 0,4 procent.
Ica Kvantum däremot har en ökning i jämförbara butiker i april på 2,5 procent, medan siffran för januari-april blir 3,6 procent.
Koncepten Ica supermarket och Ica nära ökade totalt med 2,4 respektive 2,7 procent under januari-april, men i jämförbara butiker blev ökningen högre: 2,9 respektive 3,1 procent.
Per den sista april 2015 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 309.