Servicehandlarnas framtidstro minskade
Trots stigande försäljning i servicehandeln, under det gångna kvartalet, minskade servicehandlarnas framtidstro.
Den sjunkande framtidstron förklaras främst av att kedjeaktörerna blivit mer pessimistiska inför framtiden. Framtidstron hos de enskilda näringsidkarna ökade däremot något mellan kvartalen. Totalt minskade framtidstron inom servicehandeln från 28 till 25, vilket innebär en övervikt om 25 procent för optimisterna över pessimisterna.
– Servicehandlarnas framtidstro sjunker för tredje kvartalet i rad. Förklaringen ligger sannolikt i regeringens besked om att höja arbetsgivaravgiften för unga. Ett besked som kommer att slå hårt mot lönsamheten i en redan pressad bransch. Servicehandeln ger unga en chans att komma in på arbetsmarknaden och få arbetslivserfarenhet. En dörr som regeringen nu stänger för många unga, säger Bengt Hedlund, som är vd för Svensk servicehandel och Fastfood.