Ny vd för smyckeswebb
Koncernen Online brands, med Hedbergs guld som mest kända varumärke, får ny vd efter sommaren.
Han ersätter då nuvarande vd Staffan Settergren , som kom in i bolaget hösten 2013
Mats Bergengren kommer närmast från e-handelsbolaget Netonnet där han sedan 2008 arbetat med inköp, utveckling och försäljning, i butik och via e-handel, av datatillbehör och koncernens egna varumärken. Tidigare har han arbetat bland annat som nordisk försäljningschef för Newell rubbermaid.
Fokus på e-handel
Koncernen Online brands bildades under hösten 2010 och driver nordiska e-butiker med smycken, främst i guld och silver. Koncernen består idag av moderbolaget Online brands Nordic och det helägda dotterbolaget Hedbergs guld och silver. Hedbergs guld och silver säljer via e-handelsbutik och en butik i Dalsjöfors, utanför Borås.
Verksamheten har under flera år brottats med vikande försäljning och ackompanjerande förlustsiffror. Den webbutik inom koncernen som ska fokusera på exklusiva klockor, Watchonwatch, har i princip inte bedrivit någon försäljning under förra året, då bolaget satsat sina resurser på Hedbergs.
Nyemission och avslutad företagsrekonstruktion
Under 2014 befann sig koncernen under drygt halva året i företagsrekonstruktion gällande moderbolaget och de två rörelsedrivande dotterbolagen Hedbergs guld och silver och Watchonwatch. Under försommaren genomförde bolaget en nyemission. Under sommaren avslutades företagsrekonstruktionen genom två stycken offentliga ackord i de rörelsedrivande dotterbolagen.
Online brands Nordic, noterat på First north, har tidigarelagt sin rapport för första kvartalet: den kommer att publiceras den 6 maj, inte som tidigare meddelats den 21 maj.