23948sdkhjf

Fairtrade ökar snabbt

Fairtrademärkta varor ökar i popularitet. På tre år har försäljningsvärdet av Fairtrade-märkta varor mer än fördubblats och uppgår 2014 till över 2,7 miljarder kronor.


Fairtrade har publicerat sin årliga kännedomsundersökning. Den visar att 94 procent av unga mellan 15 och 34 år känner till Fairtrade och av dem uppger 8 av 10 att de köper Fairtrade-märkta produkter varje månad. På tre år har försäljningsvärdet av Fairtrade-märkta varor mer än fördubblats och uppgår 2014 till över 2,7 miljarder kronor.
Fairtrade skriver i ett pressmeddelande att försäljningen av Fairtrade-märkta produkter ökade med 37 procent under 2014, och att ökningen har drivits av flera värdemässigt stora produktgrupper som bananer och kaffe. Även vin och blommor har ökat under året, med 42 procent respektive 40 procent. Idag är mer än var tredje ros som säljs i Sverige Fairtrade-märkt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062