Mjukare apoteksmiljö ökade försäljningen
Apotek Hjärtat profilerar sig genom ett nytt butikskoncept. Kedjan lämnar det kliniska bakom sig och skapar en mjukare miljö, som ska tala till alla sinnen.
Ett varmare kundmöte och en gladare miljö ska göra Hjärtat till ett favoritapotek för många.
– Tanken är att apoteksmiljön ska kännas lockande och att apoteksbesöket ska bli en trevlig upplevelse, framhåller Apotek Hjärtats affärsutvecklingschef Tobias Ekros .
Konceptutvecklarna har använt kroppen som metafor - det nya apoteket har försätts med en hjärna – receptdisken, ett hjärta – bänken där man sitter och väntar på sitt recept, ett blodomlopp och en del andra kroppsdelar som fungerar som rum i rummet.
– Apoteksvaror är varken speciellt snygga eller spännande i allmänhetens ögon, så därför är inramningen viktig, säger han, och visar den runda pelare där olika typer av receptfria mediciner exponeras i sina prydliga men ospännande förpackningar.
Att närma sig den hyllan känns som att kliva in under ett träd. Under taket finns en rund struktur som med sina gula och gröna färger ger illusionen av en solbelyst trädkrona.
Det är konstnären Stina Persson som skapat mönstret, och hennes verk återkommer i de skärmar som avdelar båsen vid receptdisken så att apotekskunderna kan tala i lugn och ro med apotekspersonalen om sina mediciner.
En ganska stor yta är avsatt för hudvård och kosmetika:
– Skönhet är en viktig del av välbefinnandet för många människor säger Tobias Ekros, och tillägger att konceptet ska omfamna en mängd olika definitioner av hälsa.
Därför finns också ordentligt med plats för hälsosam mat i form av nyttiga småmål.
Han förklarar att nyheterna tilltalar även de allra äldsta kunderna. Män och kvinnor som passerat de 80 med råge, uttrycker sin förtjusning över att apoteket blivit så trevligt och lätt att hitta i.
Ljuset är en viktig del av konceptet.
Produkthyllor är belysta med ett kallt, dagsljusliknande ljus som ger bra färgåtergivning. Den vilsamma plats där man väntar på sitt recept har en betydligt varmare färgton. I gångarna mellan produkthyllor och servicefunktioner är ljuset betydligt mindre starkt. Det gör att belysningen förstärker tydligheten eftersom butiken känns avdelad i olika rum.
Vid Dagens Handels besök har nya Apotek Hjärtat i Täby centrum bara haft öppet i några dagar, men redan har en avsevärd försäljningsökning konstaterats. Hela 40 procent har försäljningen ökat jämfört med motsvarande apotek med det gamla konceptet.