Så investerar Lexington i Tyskland
Lexington Company ökar nu sitt ägande i den tyska distributören Fifth Season, som ansvarar för distributionen av livsstilsföretagets sortiment i Tyskland, Schweiz och Österrike.
– Tyskland har varit en av våra viktigaste marknader under lång tid. Vi har byggt upp en spännande varumärkesposition genom en långsiktig satsning på marknadsföring i kombination med en växande återförsäljardistribution, säger vd Kristina Lindhe.
Lexingtons försäljning till externa återförsäljare sker genom distributörer och agenter på femton av bolagets nuvarande marknader. I Tyskland, som är Lexingtons fjärde största marknad efter Sverige, Norge och Kina, har Lexington funnits sedan 2004, då samarbetet med Fifth Season inleddes.
Med målet att öka försäljningen digitalt, tar det nya dotterbolaget, Lexington Sales Company under 2015 även över driften av den tyska webshopen. Ambitionen är att under 2015-2016 även lansera Lexington Clothing i Schweiz och Österrike och öka satsningarna på dessa marknader.
– Tiden är inne för ett ökat fokus på Tyskland och de omkringliggande länderna. Vi gör den här investeringen för att få en stabil grund som ger oss möjlighet att växa vidare. Vi fortsätter att satsa på Home, vi lanserar Clothing och vi öppnar nya butiker under de närmaste åren, säger Kristina Lindhe.