23948sdkhjf

Värmländskt kaffe till Stureplan

På Skärtorsdagen öppnade kaffeproducenten Löfbergs en flaggskeppsbutik vid Stureplan i Stockholm.
– Det här är en tanke som vi har haft i många år och nu har vi hittat den perfekta lokalen – centralt och med mycket folk som rör sig, säger Kathrine Löfberg , arbetande styrelseordförande och fjärde generationen i familjeföretaget Löfbergs.

Butiken/kaféet, som även kommer att fungera som mötesplats för kaffeprovningar, frukostseminarier och utbildningar, ligger på Kungsgatan i Stockholm, ett stenkast från Stureplan.

Men Kathrine Löfberg räds inte konkurrensen från de många kafékedjorna på Kungsgatan. Tvärs över gatan ligger en amerikansk kedja, lite längre bort finns både internationella kaffekapselbutiker och svenska innekaféer.

– Vi kommer att sticka ut med vårt värmländska koncept, säger hon och berättar att det kommer att säljas värmländska specialiteter i diskarna och att det finns värmländska inslag i inredningen.

Löfbergs är en av många aktörer inom handeln som följer trenden med vertikalisering – att ta grepp över hela kedjan från produktion och tillverkning till försäljning och slutkonsumenten.

– Vi är välkända i dagligvarubutikernas hyllor men vill få en bättre dialog med våra slutkonsumenter. Och var finns ett bättre ställe att nå dem än här, säger Kathrine Löfberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094