Värmländskt kaffe till Stureplan
På Skärtorsdagen öppnade kaffeproducenten Löfbergs en flaggskeppsbutik vid Stureplan i Stockholm.
Butiken/kaféet, som även kommer att fungera som mötesplats för kaffeprovningar, frukostseminarier och utbildningar, ligger på Kungsgatan i Stockholm, ett stenkast från Stureplan.
Men Kathrine Löfberg räds inte konkurrensen från de många kafékedjorna på Kungsgatan. Tvärs över gatan ligger en amerikansk kedja, lite längre bort finns både internationella kaffekapselbutiker och svenska innekaféer.
– Vi kommer att sticka ut med vårt värmländska koncept, säger hon och berättar att det kommer att säljas värmländska specialiteter i diskarna och att det finns värmländska inslag i inredningen.
Löfbergs är en av många aktörer inom handeln som följer trenden med vertikalisering – att ta grepp över hela kedjan från produktion och tillverkning till försäljning och slutkonsumenten.
– Vi är välkända i dagligvarubutikernas hyllor men vill få en bättre dialog med våra slutkonsumenter. Och var finns ett bättre ställe att nå dem än här, säger Kathrine Löfberg.