23948sdkhjf

Egen design ska öka lönsamheten hos Accent

VRGs accessoarkedja Accent ska höja marginalerna med mer egen design och produktion.
I delårsrapporten för september 2014 till och med februari 2015 kommenterar Venue retail groups vd Christel Kinning företagets satsning på mer egen produktion.

– Den första leveransen av egen produktion med ökad designgrad kom in ut i butikerna i början av mars och säljer bättre än övrigt sortiment, vilket naturligtvis är ett mycket bra tecken på att vi gör rätt förändringar. Genom att göra våra interna varumärken mer relevanta, och därmed öka andelen egna varumärken, kan vi nå högre marginaler, säger hon i rapporten.

– De stora förändringarna görs inom koncernens största affärsområde Accessoarer, med kedjorna Accent och Morris, där också hävstången blir störst. Affärsområde Rizzo har en väletablerad plattform och utvecklas bra. Vår bedömning är att Rizzo tar marknadsandelar under kvartalet och kedjan har fått en mycket positiv start på vårförsäljningen, fortsätter hon.

Inom affärsområde Accessoarer finns kedjorna Accent och Morris, som säljer accessoarer och reseeffekter. I slutet av februari 2015 fanns totalt 69 Accentbutiker i Sverige och 57 Morrisbutiker i Norge. I affärsområde Skor säljs skor och accessoarer driver koncernen dels egna Rizzobutiker, dels butiker på bland annat NK-varuhusen. Rizzo hade i sluet av februari 2015 totalt 17 butiker i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08