23948sdkhjf

Optimism lyfte februarihandeln

Sällanköpshandeln gick starkt i februari och ökade med 6,5 procent. Apotek och kläder blev vinnare enligt HUI:s detaljhandelsindex.
Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 4,8 procent i februari jämfört med motsvarande månad 2014. Dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,5 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 5,1 procent mellan februari 2014 och februari 2015. Dagligvaruhandeln ökade med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,5 procent.

Mellan januari 2015 och februari 2015 ökade detaljhandelns försäljningsvolym med 0,2 procent .

Under den senaste tremånadersperioden (december-februari) ökade försäljningsvolymen med 1,0 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (september-november).

Alla uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.

I en kommentar skriver HUI:s analytiker att den starka tillväxten till viss del förklaras av optimistiska hushåll. Hushållens framtidstro steg med 2,9 enheter i mars och ligger återigen i nivå med det historiska genomsnittet.

Förväntningarna är att sällanköpsvaruhandeln kommer att fortsätta visa stark tillväxt även framöver.

Bra för apotek men trögt för skor

De delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln som visade starkast tillväxt under februari var apotekshandeln och klädhandeln, som ökade med 11,3 respektive 8,0 procent.

Även möbelhandeln och elektronikhandeln fortsätter att leverera starka utvecklingstal.

Trögare gick det däremot inom skohandeln och optikhandeln, som båda backade i februari.

Hushållen är fortsatt optimistiska om sin egen ekonomi, vilket gynnar detaljhandeln. Däremot sjönk förtroendet bland detaljisterna. De är inte lika optimistiska om försäljningen de kommande månaderna. Svagare kronkurs, diskussioner om höjda arbetsgivaravgifter samt kommande amorteringskrav är möjliga orsaker till den sjunkande framtidstron.

I kommentaren skriver HUI:s analytiker att deras prognos för helåret 2015 på 3, procent står sig, trots att den kan tyckas vara försiktig om man ser till det starka utfallet hittills i år.

De menar att detaljhandeln möter så starka jämförelsetal framöver och att konkurrensen från andra branscher såsom caféer, restauranger och resesektorn håller i sig.

Därför håller de fast vid prognosen om en stabil men måttlig tillväxt om 3 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064