Kunden som lämnade hemsidan och försvann
Att försöka nå igenom bruset på nätet med hjälp av statiska annonser, som många e-handlare gör idag, är oförståeligt menar Frank Ericson, Nordenchef på Criteo.
Däremot har handlarna inte lyckats hålla samma höga tempo när det kommer till annonsering. Där har många helt enkelt gjort en återvinning av det klassiska annonsformatet från print och flyttat ut det på nätet. En plats där det under 60 sekunder köps produkter och tjänster för närmare 2 miljoner kronor, komponeras över 300 000 tweets och laddas upp över 100 tusen bilder på Facebook.
Att då försöka nå igenom bruset med hjälp av statiska annonser, som förmedlar samma budskap till en målgrupp endast analyserad på makronivå, är för mig oförståeligt. Precis som handlarna snabbt anpassat sina sajter efter olika format och tillmötesgått kunderna med smidiga betallösningar, bör de även möta den potentiella kunden med ett personanpassat budskap och erbjudande baserat på varje enskild individ.
Idividanpassade annonser
Med individanpassade annonser som uppdateras i realtid behöver du som handlare inte välja mellan vilken produkt eller tjänst som du vill skapa en annons för. I stället har du möjligheten att visa upp hela ditt produktutbud gentemot de som de facto är intresserade och dessutom kunna rekommendera liknande produkter om konsumenten i fråga redan har genomfört sitt köp.
För även om konsument A och konsument B har ett gemensamt intresse av att läsa Svenska Dagbladet och shoppa skor, så är konsument A mer intresserad av sneakers medan konsument B gillar boots. I den klassiska annonsvärlden kan du som handlare inte särskilja på dessa två, då du tvingas utgå från enklare demografiska variabler som nyhetssajten i fråga förser dig med när du köper annonsutrymmet. Risken är därför hög att du förlorar båda konsumenterna när du inte kan tillmötesgå dom med den produkt som de visat intresse för.
Hålla tempot i en föränderlig värld
Startar du dessutom en utförsäljningskampanj kan du inte avsluta annonseringen så snart en viss vara är slut i lager, en möjlighet som realtidsuppdaterade annonser kan erbjuda. På så sätt undviker du att göra en konsument besviken, betalar inte för ett annonsutrymme som inte leder till ett genomfört köp och har dessutom möjlighet att i stället rekommendera en liknande vara.
Att arbeta med individanpassad annonsering ger inte bara nöjdare och fler kunder, du som handlare har även möjlighet att undvik dyra produktions- och layoutkostnader. Enligt våra beräkningar kan du uppnå en 15 gånger högre avkastning på din initiala annonsinvestering jämfört med de mer traditionella annonserna. Det är en investering som få handlare bör ha råd att bortse från och en god möjlighet att hålla tempo med nätets ständigt föränderliga värld.
Frank Ericson, Nordenchef på Criteo