Ökat resultat för RNB
RNB, Retail and Brands, positiva trend med vinstförbättringar fortsätter och rörelseresultatet ökade rejält andra kvartalet.
Andra kvartalet 2014/2015 är bolagets fjärde kvartal i följd med bättre försäljning än marknaden. Försäljningsökningen under kvartalet för de tre koncepten uppgick till mellan 14 och 18 procent.
Polarn och Pyret tar marknadsandelar i Sverige och verksamheterna i Norge och Holland är också på rätt väg.
Även Brothers tar marknadsandelar. Affärsområdet Departements&Stores går också bra. Visserligen minskade trafiken på NK något, men det kompenseras av högre snittköp och bättre avslutsfrekvens.
Rnb:s vd Magnus Håkansson skriver i en kommentar att attraktiva kollektioner och effektiva kampanjer ligger bakom det förbättrade resultatet.
Han framhåller också att det förbättrade rörelseresultatet ger utrymme att vidareutveckla e-handeln och att förstärka serviceinnehåll och digital kommunikation.
Han flaggar dock för att dollarförstärkningen kommer att påverka bruttomarginalerna negativt senare i år, men att man kommer att parera detta med valutasäkringar.
Rnb har satt upp ett långsiktigt mål om fem procents rörelsemarginal för hela koncernen. För senaste rullande 12-månadersperioden ligger marginalen på 1,5 procent.