23948sdkhjf

Intressanta möten på Butiksleveratörsmässan

Men fem seminariescener och 220 utställare bjuder årets Butiksleverantörsmässa på intressanta möten och spännande.
– Vad som är markant för årets butiksleverantörsmässa, är att det förs många samtal om handelns utveckling. Fokus ligger på tankeutbytet. Man talar mer om hur de nya produkterna ska användas än om produkten i sig, säger Dagens Handels chefredaktör Thomas Karlsson.

Samma reflexion gör flera av besökarna och utställarna på Butiksleverantörsmässan.

– Besökarna i vår monter är nyfikna på forskning, och vill gärna ge oss forskningsmaterial, säger Malin Sundström , Handelslabbet i Borås, som ställer ut på mässan för första gången.

Mjukvaruföretaget Vismas vd Sven Arnqvist är på plats. I montern demonstreras Vismas nya kassasystem som medger full mobilitet, något som självklart ger upphov till många samtal om hur framtidens butik kommer att se ut.

Kundmötet avgörande

När butikerna förändras sker det också stora förändringar för företagens medarbetare. Frågan lyftes på konsultföretaget Stig Fram:s seminarium "De mjuka värdenas dag."

I en digitaliserad värld där varor och priser blir mer lika, är kundmötet i butik det avgörande konkurrensmedlet.

Seminariet handlade om hur man bygger en företagskultur som gör att alla i företaget sätter kunden i centrum.

– Det är det enda sättet vi kan skilja ut oss från konkurrenterna, säger Stig Fram:s Malin Calissendorff.

Kul på jobbet

I Cash It:s monter står Ove Stenmark. Han säger att mässan varit bra, med en hel del intressanta kunder.

– Vi har tagit fram mobil kassa som integrerar alla funktioner. Det gör att vi pratar mer tjänster och lösningar. Det händer så mycket inom omnichannel och mobil handel.

Det lilla företaget Mobilkassan är på plats.

Vd Douglas Oest säger att det har varit få, men mycket intressanta besökare, att Butiksleverantörsmässan drar professionella inköpare. Han visar den senaste utvecklingen av Mobilkassan, en handdator som har både betalning, scanning och en rad andra funktioner integrerade.

I Quinyx monter står Henrik Larsson, svensk försäljningschef.

– En bra mässa, men för lite folk, säger han. Stort intresse för vår tjänst, intresset för demonstration har varit högt, säger han.

Quinyx levererar ett system för schema och tid för personal i butik och restaurang. Quinyx lockar in i montern med virtual reality-glasögon som ger en häftig upplevelse och har blivit en snackis på mässan.

– Vi vill att det ska vara kul på jobbet, säger Henrik Larsson.

Färre besökare i montern

– Färre konkreta besökare inne i montern, säger Lena Jerkhage och Federico Rovai, Tingstad som säljer emballage. Mycket folk på föreläsningarna men inte så mycket i montrarna.

De jämför med Formex som de tycker ger mer. Föreläsningarna på Butiksleverantörsmässan är det som drar.
– Jag hoppas att Butiksleverantörsmässan förändrar fokus nästa år.

På scenen framför montern väntar en tålmodig skara på att Isabella Löwengrip ska hålla sin föreläsning.

– Hoppas att de kommer in till oss sedan... Undrar hur många som skulle komma om inte föreläsarna fanns, säger Federico Rovai.

– På denna mässa är fokus på helheten och inte så mycket på produkten. Men det är absolut värt att vara här, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078