23948sdkhjf

Butiksleverantörsmässan invigd

På tisdagsmorgonen invigdes butiksleverantörsmässan 2015. En av morgonens första programpunkter blev en Heta Stolen-utfrågning med Svensk Handels vd Karin Johansson.
Hållbarhet, lägre arbetsgivaravgifter för unga, digitalisering, logistik och kompetens i handeln var några av de frågor som belystes, när Dagens Handels chefredaktör Thomas Karlsson intervjuade Karin Johansson på scenen.

Karin Johansson framhöll att handeln ofta får klä skott för miljöproblem i världen.

Nyligen uppmanade politikerna i Örebro kommuninvånarna att göra mars till en köpfri månad.

– Kära Örebroare - vad tänker ni på? säger Karin Johansson, och berättar sedan om all den nytta handeln gör, inte minst för att skapa ett hållbart samhälle:

– Textilindustrin i Bangladesh ger arbete och bättre levnadsvillkor. Det syns inte minst på att barnafödandet gått ner från 6-7 barn per familj till 2-3 barn. Barnen behövs inte längre som pensionsförsäkring. Färre barn innebär också att miljöbelastningen minskar, säger Karin Johansson och poängterar att svenska företag går i bräschen för ett större miljöansvar och bättre arbets- och levnadsvillkor.

Kompentensen inom handeln är en annan fråga som togs upp.

Karin Johansson framhåller att handeln behöver mer kompetens och andra kompetenser än förr. Inte minst till följd av digitaliseringen.

– Handeln borde bli mycket bättre på att lyfta fram karriärmöjligheterna när de rekryterar unga människor. Inte bara erbjuda jobb utan också peka på möjligheterna att göra karriär, säger hon.

I dag har alla större handelsföretag egen utbildning för sina anställda. Det allmänna har inte hängt med:

Hon hänvisar till en undersökning som nyligen gjorts, där 50 procent av alla butikschefer uppgav att gymnasiets handel- och administrationsprogram inte är meriterande när ungdomar söker jobb i handen.

– Ett kraftigt underbetyg! säger hon och fortsätter: av de 48 miljarder som går till forskning i dag, går 300 miljoner till handelsforskning, och av detta är nästan allt privata medel.

Digitaliseringen är en jättefråga. Digital närvaro är nödvändig för alla handlare, eftersom en övervägande del av alla köp i dag initieras på nätet.

– I USA är det 84 procent, och jag tror inte att vi svenskar ligger långt efter när det gäller att googla varor före köp ,säger hon, och tillägger att hon själv alltid kollar på nätet innan hon går till butiken. Allt mer kräsna har kunderna blivit.

Karin Johansson tror inte att butiken är på väg att försvinna, tvärtom, men den behöver sina digitala kanaler för att kunna ge den service kunden vill ha.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066