23948sdkhjf

Dagens paradox: När näthandeln växer, ökar avstånden till Postens ombud

Att det blir allt glesare mellan postombuden rimmar illa med den ökande satsningen på e-handel, skriver Mats Wallin i en krönika på dagenshandel.se.

En stor snackis i Stockholm har blivit de allt längre avstånden till Postens ombud, sämre service verkar vara nya strategin. När nedläggningen av postkontor gjordes, omkring år 2000, talades bara om sjunkande brevvolymer och minskande betalningsströmmar via Posten, ingenting om någon dramatisk tillväxt av paket. Näthandeln var då obetydlig, men den har växt och växer som alla vet mycket kraftigt. Storstadsbor är också den kategori människor som handlar mest på nätet. Om 15 år har Stockholm ökat sin befolkning med ytterligare 500.000 människor, vi är ju som de flesta vet bland de mest snabbväxande storstadsregioner i hela världen.


På många platser i Stockholm har vi växt ur de första ombuden, som kanske var en liten närlivsbutik eller tobaksaffär, till nya ombud som kan vara stora Ica Kvantum- eller Hemköps-butiker. De flesta innerstadsbor i Stockholm är billösa, som jag själv sen 15 år tillbaka. Det gör att beroendet av kollektivtrafik, och promenader, är stort.


Tripp till Post-ombudet kräver både vandrarkängor och SL-kort


Från och med årsskiftet gäller som ett exempel för Valhallavägen 159 att nytt postombud är Ica Kvantum Värtan = 2,8 km. Klockade besöket där idag. 27 minuters promenad dit, 10 min postärende och 19 min buss/promenad tillbaka. När jag var där kom en upprörd man in som fått p-böter. Han skulle bara in och hämta ett paket och missat att man måste ta en gratis p-biljett för första timmen. Jag hör ofta idag bland Stockholmare: ”brukar handla mycket på nätet, men dragit ner, på grund av avstånden till de nya Postombuden”.


Jag talade häromdagen med några damer i 75-årsåldern i grannfastigheten. De hade fått nytt postkontor till Hemköp i nya Djurgårdsstaden = 3 km från deras adress. Ännu värre!. De hade 33 min restid med tunnelbana/buss plus promenad på över 900 meter, och sen samma väg tillbaka. De hade jätteproblem, förståeligt!


När jag skrev om detta på Facebook fick jag många många inlägg med exempel som det här: ”bor i Danvikstull och fick nytt ombud, Hemköp hos Åhlens Skanstull. 20 min med kollektivtrafik och 1 km promenad enkel resa”. I ärlighetens namn ges också uppskattning för öppettiderna. Någon skrev ”öppettiderna = bättre idag men personalen = lika sura som tidigare hos gamla Posten.”


Posten deltar aktivt i nedrustningen av vår sociala service


Jag har besökt Ica Kvantum på Dalagatan flera gånger, jag blir minst sagt chockad över kötiderna. Nummerlapps-system med långa köer, som på Systembolaget på 80-talet inför julen. Hörde många suckanden...


Postnord kommer varje år ut med en förnämlig rapport om E-handeln i Norden. I dagarna kom 2015- års rapport.


I den finns ingenting om logistiksammanbrottet för Posten. Bara fakta och glimrande prognoser. Jag saknar i rapporten att infrastruktur och service måste hänga med och planeras! Det är också en demokratifråga. Även beakta miljöaspekten, trafik och resor är en stor miljöbov.


E-handlare och olika logistikoperatörer ser förstås missförhållandena och en rad pilotprojekt pågår som ska förbättra situationen. Alltifrån paketautomater i kommersiella lokaler till paketboxar i trapphusen och till olika hemleveranslösningar. Hoppas att Stadsdelsnämnderna i Stockholm tar tag i hela postfrågan, inte bara paket, och driver den ur ett samhälleligt perspektiv.


Jag är övertygad att vi kommer att få se mycket stora logistiska förändringar framöver, till medborgarnas (och e-handelskundernas) fromma, där det ser ut som om Posten blir den stora förloraren.


Mats Wallin, retailkonsult,


mats.communication@gmail.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094