23948sdkhjf

När får vi se morgondagens butik?

Nya shoppingvanor hos konsumenterna ställer nya krav på butikerna. Det kommer att krävas stora förändringar, men än så länge har vi inte sett så mycket av det.
I höst, lagom till julhandeln invigs Skandinaviens största galleria, Mall of Scandianvia i Solna. Totalt ska gallerian rymma 230 butiker och restauranger på totalt 100 000 kvadratmeter. Merparten är redan uthyrt och bland butikerna blir det både etablerade välkända butikskoncept och Sverigepremiär och till och med Europapremiär för nya varumärken.

Redan när mastodontbygget startades ställde sig många frågan: hur många butiker kan Stockholm egentligen ha? Och samma frågeställning hörs även på andra håll i landet, där fastighetsföretag satsar på nya handelsplatser.

Enligt experterna ska det dock inte finnas någon anledning till större oro, eftersom de sker en sådan stor inflyttning till de städer där det satsas. Köpkraften ökar och det lär finnas utrymme för fler aktörer. Problemen uppstår däremot i utflyttningsbygder, där de kvarvarande boende tvingas se sina butiker slå igen.

En annan intressant synvinkel på problematiken är den växande näthandeln. Kommer den att slå ut butikerna? Kommer vi få se färre traditionella butiker och fler mindre showrooms istället?

Frågan om butikens framtid har diskuterats på många olika forum den senaste tiden. Senast på D-congress som hölls i Göteborg i förra veckan. Här samlades representanter för framför allt den digitala handeln som självklart visar stort intresse även för den fysiska handelns utveckling. Och det rådde helt klart en enighet bland de många talarna på de tre scenerna: den fysiska butiken är inte död utan kommer att fortsätta leva kvar. Men butikerna måste förändras för att uppfylla de moderna kundernas krav. Framtidens butiker kommer inte bara förändras inredningsmässigt, exempelvis utan traditionella kassadiskar när betalningarna sköts mobilt på butiksgolvet, utan också fyllas med helt nya tjänster. Såväl de som vi förknippar med detaljhandel som helt nya.

Om butikerna som öppnar på Mall of Scandinavia i november redan är anpassade efter kundens nya shoppingvanor blir spännande att se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064