23948sdkhjf

Konsumentverket synar Klarna

Efter bland annat klagomål på uteblivna originalfakturor har Klarna justerat sitt upplägg. Men betaltjänstbolaget är fortsatt aktuellt hos Konsumentverket.
För ett år sedan började Svenska dagbladet granska betaltjänstbolaget Klarna. Bland annat handlade det om att påminnelsefakturor och inkassokrav med dyra avgifter som skickades ut före originalfakturan. Tidningen har också skrivit om Klarnas eget inkassobolag Segoria, det sistnämnda medvetet namngett för att inte förknippas med Klarna.

Svd vet att berätta att varje gång Klarna skickar kunder till Kronofogden tjänar man runt 580 kronor per kund när kunden betalar.

Färre ärenden hos Kronofogden

I dagens tidning skriver man om nya siffror från Kronofogden som visar att inkassokraven från Klarna minskat. Samtidigt som bolaget växer har det inte på flera år skickat så få ärenden till Kronofogden. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso.

Tidningen har talat med Klarnas ena grundare och tillika vd Sebastian Siemiatkowski som lyfter fram några förändringar. Via en ny kundportal kan kunden nu kan logga in och se sina fakturor. Där kan man också gratis skjuta fram förfallodatumet, för Klarna har inga planer på att förlänga sin gängse fakturatid på 14 dagar.

Påminnelseavgiften för små köpbelopp har också justerats, efter skriverier kring obalansen i att till exempel en obetald bussbiljetten på under 20-lappen fick en påminnelseavgift på 60 kronor.

Fler ärenden hos Konsumentverket

Under våren steg antalet klagomål på Klarna till Konsumentverket: påminnelse och inkassokrav utan originalfaktura är ett återkommande tema.

Konsumentverket har sedan ett år tillbaka en pågående utredning av Klarnas marknadsföring av delbetalning. Besked om utslaget väntas om några veckor, skriver Svd.

Men, skriver tidningen, Konsumentverket har också reagerat på antalet klagomål på uteblivna fakturor, och kommer att följa antalet anmälningar.

- Det är viktigt att man säkerställer att systemen bygger på att originalfakturan kommer fram och att inte bara sista inkassobrevet når konsumenten, säger Anna Hult , jurist på Konsumentverket till Svd näringsliv.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071