23948sdkhjf

Svensk Handel kampanjar för unga

I dag fredag lanserar Svensk Handel sin kampanj Handelns Löfte för att bibehålla den låga arbetsgivaravgiften för unga. 100 arbetsgivare inom handeln ställer upp som ambassadörer.
Handelns Löfte innebär att handeln som bransch lovar fler jobb till unga – om bara politiken inte sätter ett för högt pris på ungdomarna genom att höja arbetsgivaravgifterna.

Svensk Handels vd Karin Johanson berättar för Dagens Handel att 100 arbetsgivare inom handeln ställer upp med kampanjmaterial i sina butiker.

- 16 000 ungdomar har fått jobb inom handeln sedan arbetsgivaravgiften för unga sänktes. Andelen unga inom handeln har ökat markant, säger hon.

En beräkningar som tidigare kommuniceras från Svensk Handel har den sänkta arbetsgivaravgiften bidragit till att skapa 7000 helt nya jobb.

- Nu finns det en stor oro bland handlarna, säger Karin Johansson.
Hon förklarar att handlare inte kan ta ut ökade kostnader genom att höja priserna mot konsument.

- Hyror, råvarupriser och annat är inte påverkbart på samma sätt, så det handlare kan göra när kostnaderna stiger är att skära ner på personal.

Enligt januari månads Handelsbarometer svarar 60 procent av dagligvaruhandlarna och 30 procent av sällanköpsvaruhandlarna att de kommer att tvingas dra ner på personal om arbetsgivaravgiften höjs.

- Det fungerar inte så att man bara återgår till något som var tidigare. Handlarna har anpassat sin verksamhet efter en lägre kostnad för unga medarbetare, och om kostnaden höjs får det konsekvenser, säger hon till Dagens Handel.

Kampanjen lanseras vid en pressträff på Hemköp på Torsplan i Stockholm i dag på förmiddagen.

Se kampanjfilmen här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062