23948sdkhjf

Svensk start-up med kundomdömen på nätet

Publika kundomdömen i nätbutiker blir allt vanligare och mer efterfrågat. Nu satsar ett nytt svenskt start-up-företag på ett system för pålitliga nätbetyg.
Konsumenterna efterfrågar allt oftare omdömen från andra kunder innan man tar köpbeslut. En nyligen publicerad artikel i tidskiften Forbes visar att nio av tio konsumenter litar på kundomdömen online i lika stor utsträckning som en personlig rekommendation.

Men hos e-handelsföretagen kan det samtidigt finnas en oro för negativa omdömen. Men, konstaterar nystartade svenska Storebadge, kan kritik, tagen på rätt sätt, vara av stort värde:

– Negativa omdömen inbjuder också till ett utmärkt tillfälle att öppet visa andra kunder att företaget tar kritik på allvar. En bra hantering av en negativ situation är ofta mer värdefullt än tio bra betyg/omdömen. Alla vet ju att det kan bli fel ibland, säger Pål Burman , expert på kundkommunikation, som är med i Storebadgeprojektet.

Växande industri

Omdömen online är en het bransch bland e-handelsföretag och konsumenter. I Europa har det danska företaget Trustpilot (grundat 2007) haft framgång på riskkapitalmarknaden med investeringar på över 40 miljoner dollar de senaste fyra åren.

Det USA-baserade originalet Resellerratings.com (grundat 1998) såldes för 32 miljoner dollar till Answers, som en annan indikation på de förväntningar marknaden har på branschen, där aktörerna ännu är få.

Trovärdiga omdömen allt viktigare

Men vem ska kunden lita på på nätet? På internet finns gott om platser där vem som helst kan uttala sig, och som konsument är det inte alltid lätt att veta om uppgifter är riktiga eller vem källan egentligen är. Det gör det svårare för konsumenter att värdera denna information inför ett köpbeslut. I Kina är problemet så omfattade att man nyligen lagstiftat mot falska omdömen som vilseleder konsumenter.

Och för företagen är det en utmaning att hantera det flöde av uttalanden från kunder som publiceras i olika forum. Storebadge bedömer att det i Europa saknas riktig konkurrens på området.

Pålitliga omdömen

Storebadges affärsidé är en tjänst för kundomdömen. Tjänsten finns för användning i Sverige, Finland och Storbritannien från lanseringens början.

– Alla omdömen bygger på riktiga köp, företagen tillåts inte ändra på innehållet eller betygen. Vi har tydliga och strikta regler runt just detta, säger en av grundarna Johan Frykendahl .

Drar igång direkt

– Mycket har hänt sedan vi etablerade Trygg e-handel. Branschen har mognat - med det också både konsumenternas och branschens behov. Europeiska e-handelsföretag blir allt mer beroende av export, att etablera sig utanför sin hemmamarknad kräver att man vinner konsumentens förtroende. Tittar man på hur det ser ut i Sverige är trygghet fortfarande den avgörande faktorn för att konsumenter skall fullfölja ett köp, säger Bo Lindell och hänvisar till e-barometern 2014 som ges ut av Postnord.

Bo Lindell är tidigare vd för branschorganisationen Svensk digital handel och sitter med i Storebadges advisory board.

Bagerikassen har testat

Sedan början av 2015 har ett antal utvalda svenska och europeiska företag fått testa och utvärdera Storebadge. Sajten har redan en katalog med tusentals nätbutiker där konsumenter som handlat kan gå in och skriva recensioner. Totalt har ett hundratal omdömen kommit in trots att sajten inte lanserats officiellt.

– Vi har under en period testat och utvärderat Storebadge och det har visat sig vara ett mycket effektivt verktyg för att mäta kundnöjdhet på ett snyggt och smidigt sätt, säger Leo Gilliland , vd och grundare av Bagerikassen.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063