23948sdkhjf

Clas Ohlson tror på våren

Clas Ohlson har fått en hygglig start på sitt fjärde kvartal. Och vd Klas Balkow tror på kedjans vårsortiment.
Vd Klas Balkow hänvisar till februarisiffrorna som visar på en total försäljningsökning på 9 procent.

– Tittar man siffermässigt så känner vi att vi har fått en hygglig start på det fjärde kvartalet. Vi känner en stor energi inför lanseringen av vårsortimentet, inte minst våra smarta lösningar för trådgårdsdelen, säger vd:n till Nyhetsbyrån Direkt.

Starkare dollar

Clas Ohlson gör en stor del av sina inköp i dollar och den senaste tidens dollarförstärkning kan komma att påverka inköpspriserna. I det tredje kvartalet märktes ingen egentlig effekt på bruttomarginalen och i rapporten pekar bolaget på en tröghet i lagret, valutasäkringar och stärkta försäljningsvalutor som förmildrande omständigheter.

Hur kommer den starkare dollarn märkas framöver?

– Jag vill inte spekulera i vart de olika valutorna tar vägen. Men det här kommer att påverka framåt, så är det ju. Det finns delar i det här som vi kan agera på, delar där vi kan jobba med vår sortimentsmix och effektivitetsdelar. Men det här kommer att påverka hela industrin och det är något vi följer väldigt noga för att säkra våra konkurrenskraftiga priser, säger Klas Balkow.

"Hade gärna sett mer"

Clas Ohlson har ett antal kvartal bakom sig med positiv jämförbar försäljningsutveckling. I det tredje kvartalet blev ökningen 1 procent.

– Jag hade gärna sett mer i det tredje kvartalet. Det har varit lite lägre omsättning på lite dyrare kapitalvaror, varor som värme- och snöprodukter som är lite dyrare. Det gör att vi tappat lite på översta raden, men å andra sidan så har det stärkt vår bruttomarginal, säger Klas Balkow.

Tuffar på i Norge

Samtidigt som vd:n velat se en bättre utveckling i Sverige det tredje kvartalet beskriver han verksamheten i Norge som att den "tuffar på riktigt bra".

– Och det är väldigt kul att se att vi fortätter att stärka oss på den finska marknaden. Även om konsumentförtroendet i Finland börjar återhämta sig något så är det ingen återhämtning inom detaljhandeln ännu så länge. Men i den miljön så visar vi återigen på en väldigt bra tillväxt, säger Klas Balkow.

10-15 nya butiker

Under nästa verksamhetsår, 2015/2016, är planen att öppna 10-15 nya butiker.

– Det kommer att vara ganska spritt. Vi har talat om att ta nästa steg i UK och där ligger det ett par butiker. På nordiska marknaden är det ganska jämnt fördelat och vi tittar också på att tillsammans med vår franchisetagare öppna en andra butik i Dubai, säger Klas Balkow.

Rätt läge i Tyskland

De tidigare planerna för Tyskland, att under kalenderåret 2015 öppna en till två butiker, ligger fast.

– Vi har en hög energi och en hög aktivitetsnivå, även om vi ännu inte skrivit något kontrakt. Vi är noggranna med att hamna på rätt ställe och de bästa lokalerna står ju inte och väntar på oss, säger Klas Balkow.

Kan ni behöva skjuta fram tidpunkten för att inte äventyra att hamna med ett sämre hyreskontrakt och/eller ett dåligt lokalläge?

– Vår ambition är tydlig, att öppna upp under 2015. Men med det sagt så kompromissar vi inte med någon lokal för att nå ett visst tidsspann, svarar vd:n.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072