Nordisk e-handel kartlagd av Postnord
Nordisk e-handel inte så homogen som man kan tro. Det anser Arne Andersson, Postnord som i dag presenterar Postnords rapport om e-handeln i Norden.
Han framhåller att skillnaderna mellan de olika nordiska länderna kan synas subtila, men att det är just de små skillnaderna som kan avgöra om en aktör blir framgångsrik i ett nordiskt grannland eller inte.
- Danmark sticker ut, dels genom att danska konsumenter fortfarande håller fast vid Dankortet, men också genom att de gärna vill få sina varor hemlevererade under dagtid, och ger fullmakt åt e-handlaren att lämna paketet på anvisad plats- exempelvis bakom garaget.
Rapporten ger också bekräftelse på att Norge har enorm tillväxtpotential, hög köpkraft och många har långt till bra butiker.
- Även om man tänker nordiskt så måste man arbeta lokalt och förstå nyanserna, säger Arne Andersson.
Årets rapport har förbättrats. Tidigare mätte den bara beteende, men nu mäter den också omsättningen i alla nordiska länder, och det går att följa utvecklingen för varje kvartal.