23948sdkhjf

Global expansion på butikskedjornas agenda

Det globala fastighetsrådgivningsföretaget CBRE visar i sin senaste studie att detaljhandelsföretag är fortsatt intresserade av att etablera sig på nya marknader. Populärast är Tyskland, Storbritannien och Frankrike.
Under 2015 står global expansion högt på detaljhandelsföretagens agenda, enligt studien. I en enkät om detaljhandelsföretagens planer svarar 47 procent de största orosmolnen är att konjunkturutsikterna känns osäkra och skenande kostnader för lämpliga butikslokaler.

Trots detta fokuserar man på internationell expansion.

För andra året i följd är Tyskland den mest populära marknaden, med sina 30 storstäder och höga köpkraft. 40 procent av de tillfrågade företagen planerar att öppna i Tyskland, medan 33 procent satsar på Storbritannien.

Studien visar också att butiken fortfarande är kundernas förstahandsval.

Andelen som avser att öppna fler än 40 butiker har dock minskat sedan förra året och stannar vid 9 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094