Appleklocka ger lyxbolagen skälvan
Den hypade Appleklockan ruckar flera branscher: såväl schweiziska lyxmärken som Google och Samsung kastar nervösa blickar på konkurrenten.
Asien blivit till den viktigaste marknaden för en rad europeiska lyxvarumärken, som dyra klockor. Asienmarknaden räddade Schweiz klockbransch efter finanskrisen, då försäljningen tvärnitade i västvärlden, konstaterar Di.se.
Klockor korruptionssymbol
Men nu har dyra klockor blivit en korruptionssymbol som i en många kinesiska sammanhang inte längre går att bära offentligt. När så klockbranschen istället riktat sina blickar västerut, kom nästa motgång när den schweiziska centralbanken släppte francens anknytning till euron, vilket i januari fick valutan att stiga kraftigt mot både euron och dollarn.
Unga med klocka på armen
Klockbranschen oroar sig också för återväxten hos yngre kunder , som kanske väljer bort klassiska armbandsklockor till förmån för andra tidsvisare.
Dagens industri skriver om att den nylanserade Appleklockan kostar runt 3 000 kronor, alltså prismässigt ingen tungviktare i lyxbranschen. Men det glunkas också om att lyxvarianter är på gång med prislappar på motsvarande över 80 000 kronor.