Nätkonsumenter kräver mer och mer
UPS, logistikföretaget, har undersökt e-handelskonsumenternas köpbeteende. 46 procent av kunderna föredrar att handla på nätet men vill att det ska vara flexibelt och bekvämt och kraven ökar.
Leveranstiderna är också en viktig faktor då 58 procent av konsumenterna har övergett ett onlineköp på grund av långa leveranstider eller för att leveransdatum inte kunde anges. Leveranstider över fyra dagar är för lång tid.
Fri frakt fortsätter att driva inköpsbeslut. 67 procent anger att de skulle kunna vänta ytterligare 1-3 dagar på sitt paket, så länge frakten var gratis. Men 46 procent svarar att de förlorar motivationen att handla på nätet om varorna levereras för sent. Fria återförsändelser är viktigt för 81 procent av köparna.
E-handelskunder på alla marknader söker alternativa leveransalternativ, särskilt i Europa där 32 procent svarar att de skulle föredra om deras paket kunde levereras inte bara till hemmet utan till flera platser.