Glossybox har nått lönsamhet
Prenumerationstjänsten Glossybox har nått global lönsamhet. Vinsten för 2014 blev ett sjusiffrigt tal i Euro. Mer precisa uppgifter lämnas inte.
Glossybox är en prenumerationstjänst för skönhetsprodukter med verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Irland, Schweiz, Österrike och Kanada,. Bolaget startade 2011. Glossybox största marknader är Tyskland och Sverige. Företaget ägs bland andra av Kinnevik, Rocket Internet och Access Industries.
Att företaget nu nått lönsamhet tillskrivs ett förändringsarbete med fokus på kärnmarknaderna, decentralisering och effektivisering. I stället för att expandera snabbt på 20 marknader koncentrerar sig Glossybox på sina 10 kärnmarknader. Kundbasen ökade under 2014 med 25 procent, samtidigt som kostnaden för marknadsföringen kunde reduceras med hela 33 procent.
Globalt distribueras 200 000 "Glossyboxar" varje månad till prenumeranterna.
Glossybox grundare och vd Charles von Abercron skriver i pressmeddelandet att han är väldigt nöjd med resan företaget hittills gjort:
”Hela Glossybox-teamet är fantastiskt glada över utvecklingen. Vi har arbetat hårt för att möjliggöra den här framgången och har varit tvungna att ta en del svåra men nödvändiga beslut. Det ser nu ut att ha lönat sig då vi nu öppnar upp för att bli lönsamma. Nu är vi rustade för att ännu snabbare nå vår vision – att bli den världsledande källan för att upptäcka skönhetsprodukter.”