23948sdkhjf

Globala trender från NRF i New York

Dagens Handel och Visma retail besökte detaljhandelsmässan NRF i New York i januari där de senaste globala trenderna presenterades.
Trenderna presenterades i dag på ett webbinarium som leddes av Thomas Karlsson , chefredaktör för DagensHandel och Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma retail.

De har funnit sex globala trender som håller på att ställa den invanda detaljhandelslogiken på huvudet.

1. Konsumenten vill röra sig fritt.

Det innebär fri rörlighet mellan olika försäljningskanaler. Offline och online smälter ihop.

2. Konsumenten är bekväm och otålig .

Snabba leveranser förväntas. I USA ökade andelen click & collectköp, alltså att kunden handlar online men hämta varan på fysiskt utlämningsställe från 4 procent av alla e-handelsköp 2013, till 64 procent 2014.

3. Konsumentens bästa vän - mobilen!

200 gånger om dagen tittar dagens konsumenter på mobilen. Den används till att kolla mejl, sociala medier, kolla erbjudanden, priser, fota, kolla produkter... I USA förväntar sig 69 procent av konsumenterna att butikspersonal också är utrustade med mobila enheter som används till att kolla upp lagersaldo och ta betalt.
4 Konsumenten har makt.

Personalisering är stort. Konsumenter vill vara med och skapa produkter. Levis kan i dag sälja måttsydda 501:or. Personalisering innebär också att butiken kan erbjuda varor som inte konkurrenten säljer.

Kundanpassning är viktigt, liksom att finnas där kunden är.

5. Konsumenten skippar inte butiken

- men den ska vara en mötesplats, spännande, trivsam, med perfekt service.

6. Teknik.

Oumbärlig. Tekniken är möjliggöraren, bärare av innovation. Det handlar om smarta betalningslösningar, mobilitet och nya sätt att möta kunden.

Webbinariet var kryddat med en rad internationella exempel.

En längre artikel publiceras i Dagens Handel 4 /2014 i slutet av mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063