Payson-undersökning överraskar
En undersökning genomförd på uppdrag av betalföretaget Payson visar överraskande att e-handlare och e-handelskunder lägger vikt vid helt olika saker.
Enligt en undersökning som Payson genomfört bland cirka 500 svenska e-handlare så uppger sex av tio att den främsta fördelen är den geografiska friheten. Men får konsumenterna välja menar närmare fyra av tio (38 procent) att de skulle välja att handla från en e-handlare med säte i den egna kommunen, det visar en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Payson.
Ökning
Idag finns det totalt 9 572 e-handelsföretag i Sverige enligt statistik från Alla bolag. Statistiken visar också att 1 905 av bolagen startades under 2014, vilket är en ökning med 267 företag jämfört med året innan.
60 procent av 500 tillfrågade e-handlare anser att den främsta fördelen med att driva en e-handel är den geografiska friheten.
Samtidigt visar en ny statistiskt säkerställd undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Payson att hela 82 procent av svenskarna ser fördelar med att handla från svenska internetbutiker framför utländska.
Vill e-handla lokalt
Många nöjer sig inte endast med att handla från en svensk e-handel, närmare fyra av tio (38 procent) skulle också föredra att handla från e-butiker som drivs av en entreprenör i den egna hemkommunen.
Den främsta anledningarna är att kunden vill stödja lokala entreprenörer och att det anses vara bättre ur miljösynpunkt, det uppger 76 procent respektive 57 procent av de tillfrågade.
Mer än hälften av de tillfrågade kunderna anser också att det är bra för kommunen då det främjar näringslivet och skapar arbetstillfällen.
Svår marknadsföring
När det kommer till utmaningar så uppger e-handlarna att marknadsföringen är det svåraste med att driva och starta en internethandel, det uppger fler än fyra av tio. Därefter anser 15 procent att konvertering, det vill säga att kunder inte fullföljer köp, också är ett utmanande område.
Betallösningar viktigt
Om e-handlare hade haft möjlighet att förbättra något uppger en av fem att de skulle vilja erbjuda fler betalningsalternativ. Lika många av e-handlarna uppger även att säkra betalningslösningar är den viktigaste aspekten för att få kunder att fullfölja köp. Konsumentundersökningen visar också att kunderna ser trygga betalningslösningar som en viktig aspekt när de handlar på nätet, säger Emma Lindgren , Marknadschef på Payson.