23948sdkhjf

Distanshandlaren firar med nya butiker

Skånska byggvaror firar 50 och öppnar nya inspirationsbutiker. Den 25 procentiga säljtillväxten är planerad att fortsätta även nästa år.
Förra året sålde Skånska byggvaror för 600 miljoner kronor med en vinstmarginal på 8 procent. Motsvarande siffror för 2013 var 483 miljoner kronor respektive 7,5 procent.
65 procent av försäljningen sker på webben.
Distanshandelsföretaget, som i år fyller 50, växer så det knakar. Och ledningen deklarerar att förra årets 25-procentiga säljökningstakt, ska få sin motsvarighet under innevarande räkenskapsår.

Fler butiker för näthandlaren
Företaget ökar nu takten i sin satsning på att nå ut till kunderna i flera olika kanaler.
Imorgon tisdag öppnar den helt ombyggda flaggskeppsbutiken i Helsingborg.
– Vi har skapat en miljö som får inspirationen att frodas. Det ska vara som hemma hos en vän och göra det enkelt att se nya möjligheter att utveckla sitt eget hem, säger Skånska byggvarors vd Anders Johansson Eickhoff .

Norrköping och Oslo
Den 23 mars öppnar man sin nästa butik, i Norrköping i samarbete med Plantagen som man också sedan tidigare teamt upp med i butikssammanhang. Det blir en 600 kvadratmeter stor hem- och trädgårdstrogen miljö.
– Satsningen är ett viktigt steg vidare i vår omnikanal-ambition som gör det allt enklare att inspireras och handla av oss. Oavsett om det sker digitalt eller i fysiska möten ska vi alltid vara tillgängliga där och när kunderna vill träffa oss, säger Anders Johansson Eickhoff.
Under senvåren är det dags för företagets andra norska butik, tillika den första i Oslo.
Med alla de planerade nyöppningarna kommer Skånska byggvaror, med norska systerföretaget Grönt fokus, totalt att ha sex inspirationsbutiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063