Glöm inte den fysiska världen!
Digitaliseringen ställer invand affärslogik i de flesta branscher på ända. Sådant som tidigare betingade ett högt pris vill kunderna helst få gratis. Musikbranschen, mediabranschen och handeln har alla fått känna på den digitala stormen. Produkter finns i överflöd, vem köper en cd när det senaste är så lätt att ladda ner?
Allt ifrågasätts – behövs butiker? Vad är en butik? Behövs agenter och distributörer, mässor och möten? Hur ska vi tjäna pengar när produkterna bara blir billigare?
Om ett par veckor samlas 100 utställare och ett tusental besökare med ett starkt intresse för den digitala omvälvningen till D-congress i Göteborg för att diskutera just dessa frågor.
Detta event om något visar att möten och tankeutbyte i den fysiska världen fortfarande är affärslivets livsluft. Att äntligen få möta twitterkompisarna i verkligheten är stort.
Och inte har butiken spelat ut sin roll.
Visst är det bra att kunna sitta hemma i en avlägsen by och klicka hem det senaste modet från Milano om man vill, men kunderna uppskattar fortfarande fysiska butiker med engagerade säljare, skön stämning och riktiga samtal.
Ambientemässan i Frankfurt i Tyskland lockade nära 5 000 utställare och över 150 000 besökare i mitten av februari.
Vad gjorde de där?
Det sägs att digitaliseringen kommer att ta död på mellanhänder när allt går att beställa på nätet. Någon sanning kan det ligga i det, men nystartare från en rad länder var där för att hitta sin agent – en person med ett äkta engagemang som kan skapa förtroende för en ny produkt på en ny marknad.
Det paradoxala är att ju mer som kan skötas automatiskt via beställningspunkter och algoritmer, desto viktigare blir mötena i den fysiska världen.
Digitaliseringen slår ut trista butiker, oengagerade mellanhänder och självgoda företagare som försöker vila på gamla lagrar.
När vi möts vill vi ha kvalitet – intressanta samtal, vackra miljöer, god mat och produkter som väcker nyfikenhet. Visst finns det en framtid för engagerade handlare.