Lexington ökar försäljning och vinst
Nyligen First North-introducerade Lexington har offentliggjort sitt bokslut för 2014. Bokslutet ger bilden av en stigande stjärna.
Bruttomarginalen förbättrades från 64,8 procent 2013 till 65,1 procent.
Resultatet uppgick till 13,8 miljoner kronor att jämföra med 6,5 miljoner föregående år.
Fjärde kvartalet ökade rörelseintäkterna med 17,6 procent jämfört med samma period 2013 och stannade på 78,1 miljoner kronor.
Tillväxt i alla kanaler
Lexingtons vd Kristina Lindhe skriver i sin kommentar till bokslutet att
företaget under 2014 har fortsatt att utveckla sin multikanalstrategi och att samtliga säljkanaler visade god tillväxt drivet av starka kollektioner, lyckosamma event i butiksledet och hög aktivitet i sociala medier.
Hon framhåller att ökningen av julförsäljningen i webbshopen var särskilt stark.
Tillväxten inom Lexingtons bägge produktområden, Home och Clothing har varit god.
Varumärkesbyggande
Kristina Lindhe tillskriver det goda resultatet att kollektioner varit attraktiva och att företaget satsat på varumärkesbyggande i traditionell media, men också satsar mer på digital kommunikation.
Hon skriver också att alla Lexingtons stora marknader har haft en god tillväxt under 2014.
Tillväxtfokus
Lexingtons fokus ligger nu på fortsatt tillväxt. Mässdeltagande på den internationella mässan Maison & Objet i Paris och olika mässor Tyskland ska öka försäljingen. Närmast ligger en satsning på att lansera produktområdet Clothing på den tyska marknaden.
I USA har söker Lexingon rätt distributionspartner för att nå amerikanska återförsäljare inom produktområdet Home. Lexingtons partners i Asien planerar öppningar av nya Lexington Corners på kända varuhus.
Lexington byter affärssystem den 1 april. Syftet är att bättre integrera det digitala erbjudandet i de fysiska butikerna.