Januariökning i detaljhandeln
Detaljhandelsindex för januari visar att försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 5,1 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2014. Möbler hade starkast tillväxt.
HUI research, som tillsammans med SCB står bakom detaljhandelsindex, skriver i ett pressmeddelande att dagligvaruhandeln ökade med 2,1 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,7 procent jämfört med januari 2014.
Uppgifterna är kalenderkorrigerade.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,5 procent mellan januari 2014 och januari 2015. Dagligvaruhandeln ökade med 3,8 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,2 procent.
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 1,2 procent mellan december 2014 och januari 2015. Under den senaste tremånadersperioden (november-januari) ökade försäljningsvolymen med 1,1 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (augusti-oktober). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och
säsongrensade.
Detaljhandeln inledde året med en positiv utveckling om 4,5 procent i löpande priser.
I en kommentar skriver HUI research att de starka tillväxttalen i dagligvaruhandeln delvis kan förklaras med prisökningar.
De skriver också att sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,2 procent i löpande priser, trots fortsatta prisminskningar.
Möbelhandel vinnare
Den delbransch inom sällanköpsvaruhandeln som gick bäst under januari var möbelhandeln, som trots en relativt stark januarimånad 2014 uppvisade en tillväxt om 12,1 procent. Klädhandeln visade också upp starka tillväxttal under januari månad, vilket förklaras av en stark reaperiod. Tuffare gick det för bokhandeln som backade med
drygt 9 procent under januari.
Sviktande framtidstro bland hushåll
Hushållens framtidstro har sjunkit de senaste två månaderna och ligger nu på 97,4, det vill säga under det historiska genomsnittet. Hushållens syn på den egna ekonomin är dock mer positiv nu jämfört med förra månaden, vilket kan gynna detaljhandeln.
Optimistiska handlare
Handlarna är mer optimistiska och framtidstron bland detaljhandelsföretagen ökade från 108 till 108,5 mellan januari och februari 2015. HUIs prognos för helåret 2015 ligger på 3 procent. HUI research bygger sin prognos på att de väntar fortsatt låg ränta, låg inflation och ökade löner.