Besöksnäringen kongressar i Göteborg
I mitten av mars anordnar Svensk Handel och Svensk Turism tillsammans med en rad organisationer Svensk Besöksnäringskongress. Det blir en tvådagarskongress som ska samla aktörer från olika branscher som ingår i besöksnäringen.
Det blir första gången som de olika besöksnäringsbranscherna handel, hotell, restaurang, transport och upplevelser samlas till en gemensam kongress.
Dagens Handel har träffat Svensk Handels Elisabet Elmsäter Vegsö som förklarar syftet med kongressen:
– Tanken är att få alla de olika branscherna inom besöksnäringen att samverka, säger hon och poängterar att turister har fyra huvudpunkter på sin agenda. De vill resa, äta, bo och göra saker.
– Att ”göra saker” kan ofta innebära att handla, säger hon.
Hon framhåller att den svaga kronan som vi ser just nu lockar utländska turister.
Enligt Tillväxtverkets senaste siffror steg antalet långväga besökare från länder utanför Europa med 22 procent jämfört med året innan. Den totala ökningen från utlandet blev 7,4 procent.
I en kommentar till statistiken säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf att turismen i Sverige stärker ekonomin och skapar 173 000 jobb.
Elisabet Elmsäter Vegsö framhåller att ökningen av allt att döma kommer att fortsätta under de närmaste åren.
- År 2020 räknar vi med att de utländska turisterna kommer att spendera 60 miljarder kronor i Sverige. Det motsvarar omsättningen i 15 Nordstan och detta är friska nya pengar, en ren vinst för det svenska samhället, säger hon.
Även de svenska turisterna viktiga för besöksnäringen.
– Besökare är en växande kundgrupp och handeln står för 30 procent av turistnäringen i dag.
Hon vill öka handlarnas medvetenhet om hur viktigt det är att identifiera och ta hand om besökare på rätt sätt.
Hon vill också se en högre grad av samverkan mellan handeln och de övriga besöksnäringsbranscherna.