Mobila betalningar i fokus på mässa
På seminariescenen handlar det uteslutande om hur man ska koppla ihop handeln i fysiska butiker med e-handeln för att få bästa effekt för både handlare och kund. Och otaliga är de utställare som presenterar mjukvaran som löser problemen.
På mässgolvet presenteras många olika lösningar för självbetjäningskassor i olika storlekar. I Tyskland, liksom stora delar av övriga Europa, har självskanningssystemen inte alls kommit så långt som i Sverige, och här tar man nu nästa steg och presenterar självbetjäningskassorna där skanningen av varorna sker av kunden i kassan. Även dessa har vi ju redan sett en del av i Sverige, så det som känns nytt och spännande här är de kassor där varorna inte behöver skannas, utan identifieras genom bland annat färg, form och vikt.
Och så är mobila betalningar ett hett diskussionsämne mellan utställare och besökare.
– Tekniken för mobila betalningar är ännu inte allmängods, men är på god väg att bli allmänt accepterad av både konsumenter och handlare, säger Nils Winkler, CEO på Luxemburgsbaserade Yapital, som är en av utställarna på mässan.
Nils Winkler tror att Apples beslut att integrera en mobil betallösning i sin senaste iphone-modell ökar utvecklingen av mobila betalningar och kommer att få konsumenterna att ta till sig tekniken på ett helt nytt sätt. Och nu väntar Europa på att Apple ska lansera sin betallösning Apple pay även på vår kontient.
– Det ser ljust ut, inte bara för Apple utan också för den mobila betalningssektorn över lag, säger han.
En av de svenska besökarna på mässan är Peter Eriksson, som driver sportbutik i södra Sverige. Han tog en omväg förbi Düsseldorf på väg till skidsemester i Alperna för att förkovra sig i den nya retailtekniken.
– Med RFID kan man göra mycket, men frågan är när den bli så billig att tekniken går att implementera i en mellanstor svensk sportbutik, säger han.