23948sdkhjf

Löfbergs ger kvitto på goda insatser

Kaffeföretaget Löfbergs använder ekologiska och sociala kvitton för att göra kunderna medvetna om hur de kan stödja kaffebönder.
Med ekologiska och sociala kvitton vill Löfbergs visa landets kaffeälskare att det gör skillnad att köpa ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. 2014 bidrog Löfbergs kunder bland annat till att Fairtrade-kooperativen fick extra premier på 38 miljoner kronor. Det skriver Löfbergs i ett pressmeddelande.

På Fairtrade Sverige gillar man Löfbergs arbete att tydliggöra effekterna av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

- Vi märker att svenska konsumenter blir allt mer medvetna i sina konsumtionsval, men de vill också veta vilken skillnad de gör med sina köp. Att visa på vilken skillnad du gör som konsument när du köper Fairtrade-märkt kaffe från Löfbergs är ett väldigt bra exempel och föredöme, säger Magdalena Streijffert , generalsekreterare på Fairtrade Sverige.


Hoppas fler väljer hållbart

Förutom att ta fram kvitton för de egna inköpen förser Löfbergs även restaurang- och kafékunder med kvitton som visar vad de och deras konsumenter bidrar med. En tanke med detta är att locka fler att välja hållbart.

- Våra ekologiska och sociala kvitton gör det lätt att förstå hur man bidrar genom att välja hållbart kaffe, vi hoppas att det hjälper restauranger, kaféer och konsumenter att välja certifierat i ännu högre utsträckning, säger Lars Appelqvist , vd på Löfbergs.

2014 köpte Löfbergs drygt 6 400 ton ekologiskt kaffe och 4 500 ton från Fairtrade-certifierade odlingar.

- Att vi kan visa våra kunder att de bidrar med 38 miljoner kronor extra till Fairtrade-bönder och att ytor motsvarande 12 600 fotbollsplaner ställs om till ekologisk produktion känns naturligtvis väldigt bra, säger Lars Appelqvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063